Europa. Co się stało? Co się dzieje? 23-PPG-WK23L01
Cele zajęć:
Wprowadzenie w historyczne i aktualne problemy zarządzania kryzysami Europy / europejskiej kultury politycznej i społecznej i – traktowanej jako potencjalnie wspólna. Spróbujemy także zidentyfikować powody, dla których idea europejskiej wspólnoty zdołała się dotąd obronić mimo kryzysów i klęsk.
Podejmę następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć
2. Idea Europy. Co dalej?
3. Upadek Grecji,? Upadek Rzymu? Upadek chrześcijaństwa?
4. Dwa wielkie europejskie kryzysy sekularyzacyjne
5. Europa Marcina Lutra i Karola V Habsburga i zalążki klęsk Europy nowożytnej.
6. Za jaką cenę? Sukces gospodarczy Europy nowożytnej, koncept bankowości i polityczno-gospodarcze odspołecznienie własności i związanych z nią decyzji.
7. Za jaką cenę? Cena sukcesu europejskiej nauki.
8. Europa wizjonerów i Europa dyktatorów.
9. Trzy wojny i koniec europejskich uniwersalizmów?
10. Europejski początek czy może też europejski koniec filozofii?
11. Europejskie „wędrówki ludów”.
12. Co się stało z Europą w roku 1968?
13. Europa „poważna” i Europa „lekkomyślna”. Czym są różnice w mentalnościach różnych części Europy?
14. Europa Arabów? Europa Turków?
15. Wybory złe. Wybory dobre. Ambiwalencja kluczowych decyzji „europejskich” i jej skutki.
Cele kształcenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka:
Wiedza: uczestnik/uczestniczka zajęć zna i rozumie:
Istotne elementy historycznych tożsamości europejskich
Sytuacje kryzysowe w historii Europy
Ambiwalencję kluczowych decyzji „europejskich” i jej skutki
Umiejętności: student potrafi
Krytycznie odczytywać elementy aktualnych kontrowersji europejskich
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
A. Obowiązkowa:
Davis Norman, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 1998 (wskazane fragmenty).
B. Dodatkowa:
Eagleton Terry, Koniec teorii, Warszawa 2012.
Foucault Michel, Filozofia, Historia. Polityka, Wrocław 2000.
Giddens Anthony, Poza lewicą i prawicą, Poznań 2001.
Idee a urządzanie świata społecznego. Księga jubileuszowa dla Jerzego Szackiego, Warszawa 1999, red. Ewa Nowicka i Mirosław Chałubiński, Warszawa 1999.
Koczanowicz Leszek, Lęk nowoczesny. Eseje o demokracji i jej adwersarzach, Kraków 2011.
Koczanowicz Leszek, Między rozumieniem a porozumieniem. Eseje o demokracji niekonsensualnej, Warszawa 2015.
Koczanowicz Leszek, Polityka dialogu, Warszawa 2015.
Koczanowicz Leszek, Włodarczyk Rafał, Współczesna filozofia społeczna. Rozmowy i eseje o społeczeństwie obywatelskim i etyce demokracji, Sopot 2011.
Krockow Christian Graf von, Niemcy. Ostatnie sto lat, Warszawa 1997.
Krzemiński Ireneusz, Solidarność. Niespełniony projekt polskiej demokracji, Gdańsk 2013. (rozdz. Polska po Solidarności? Świadomość społeczna i postawy ludzi oraz Polskie sposoby ucieczki od wolności).
Macherey Pierre, Siła norm. Od Canguilhema do Foucaulta, Warszawa 2011.
Minner Brad, Zwięzła encyklopedia konserwatyzmu, Poznań 1999.
Mouffe Chantal, Carl Schmidt. Wyzwanie polityczności, Warszawa 2011.
Narodowy i ponadnarodowy charakter literatury, red. Maria Cieśla- Korytowska, Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: