Społeczeństwo przez pryzmat serialu „The Wire” 23-PPG-WK22Z03
Zajęcia wprowadzające w diagnozę społeczną zaproponowaną przez Davida Simona i Erica Overmyera w serialu „The Wire”. Materiał ten stał się już przedmiotem wykładów i seminariów na kilku uniwersytetach amerykańskich oraz na Uniwersytecie Paris Ouest. „Choć The Wire jest dziełem fikcji, nie dokumentem, przedstawiony w nim obraz systemowej nierówności, która ogranicza miejską biedotę, jest bardziej przejmujący i zmuszający do refleksji niż którekolwiek z publikowanych badań – włączając w to moje własne” (William Julius Wilson, socjolog, Harvard – w uzasadnieniu propozycji seminarium opartego na materiale „The Wire”).
Seriale Simona i Overmyera pokazują degenerację instytucji miejskich i sposób działania ludzi w zdegenerowanym środowisku instytucjonalnym. W ramach zajęć pokażę aktualność tej diagnozy i uzupełnię ją o elementy widoczne z perspektywy dzisiejszej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka:
Wiedza: student zna i rozumie
Możliwość diagnozy społecznej za sprawą środków filmowych
Sytuacyjną diagnozę sytuacji marginalizowanych grup społecznych
Umiejętności: student potrafi
Posługiwać się medialnymi narzędziami analizy społecznej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Obowiązkowa:
• Krzysztof Solarewicz, Policjanci, złodzieje i determinizm społeczny: The Wire w dyskursie publicznym i akademickim
• Hrapkowicz B., The Wire, czyli jak przełamać status quo, w: „Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011
Dodatkowa:
• BENETT DRAKE, This Will Be on the Midterm. You Feel Me? Why so many colleges are teaching The Wire, http://www.slate.com/id/2245788 (dostęp 25 XI 2011).
• CHADDHA ANMOL, Wilson WILLIAM JULIUS, “Way Down in the Hole”: Systemic Ur- ban Inequality and The Wire, http://criticalinquiry.uchicago.edu/uploads/pdf/Chaddha_and_Wilson_on_The_Wire.pdf [dostęp 5 XII 2011 r.].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: