Nauka i Sztuka w Ujęciu Trans- i Interdyscyplinarnym 23-PPG-WK21Z07
Zapoznanie studentów z najnowszymi wynikami badań nauk ścisłych, takich jak: matematyka, fizyka, chemia, biologia ewolucyjna, socjobiologia, neuroestetyka, neurobiochemia, paleobiochemia nad naturą piękna i percepcją sztuki. Analiza koncepcji piękna i sztuki w ujęciu trans- i interdyscyplinarnym z uwzględnieniem poglądów filozofów, artystów, naukowców oraz aktualnych wyników badań nauk ścisłych oraz humanistycznych. Przedstawienie wpływu nauk ścisłych na rozwój sztuki i sztuki na zrozumienie, wizualizację i interpretację abstrakcyjnych zagadnień nauk ścisłych. Omówienie dokonań twórców, którzy byli naukowcami, a zostali artystami i odwrotnie, na przykładach m.in.: Hansa Hofmanna (1880–1966), Leona Chwistka (1884-1944) i Ervina Laszlo (1932-). Zapoznanie studentów z najważniejszymi koncepcjami nauk ścisłych (matematyka, fizyka, chemia, biologia) i ich związku z rozwojem sztuki. Omówienie spektakularnych przykładów matematycznej analizy obrazów Mauritsa Cornelisa Eschera (1898–1972) i Jacksona Pollocka (1912–1956) w oparciu o koncepcje fraktali Benoit Mandelbrota (1924–2010). Wprowadzenie w biofizykochemiczne podstawy pracy mózgu w powiązaniu z analizą twórczości Alfreda Kubina (1877-1959) i surrealistów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Rozpoznaje i krytycznie ocenia przebieg rozumowań badawczych prowadzonych w paradygmatach nauk bazowych oraz multidyscyplinarnych.
Prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie odwołując się do koncepcji, konstruktów i modeli teoretycznych, a także opierając się na eksperymentalnych wynikach badań.
Ma wiedzę dotyczącą: projektowania i prowadzenia badań naukowych, ze szczególnym uwzględnieniem formułowania problemów badawczych, stawiania hipotez oraz metod, technik i narzędzi badawczych.
Formułuje opinie na temat podstawowych zagadnień trans- i interdyscyplinarnych, w oparciu o odpowiednie teorie oraz wyniki badań nauk ścisłych i humanistycznych.
Posiada wiedzę w zakresie najważniejszych teorii i koncepcji nauk przyrodniczych bazowych oraz interdyscyplinarnych.
Ma wiedzę odnośnie najważniejszych kierunków artystycznych i ich związku z koncepcjami nauk ścisłych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): maksymalnie 1 nieobecność na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana prezentacja multimedialna (PM)
dobry plus (+db; 4,5): maksymalnie 1 nieobecność na zajęciach i akceptowalna PM
dobry (db; 4,0): maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana PM
dostateczny plus (+dst; 3,5): maksymalnie 2 nieobecności na zajęciach i akceptowalna PM
dostateczny (dst; 3,0): maksymalnie 3 nieobecności na zajęciach i perfekcyjnie przygotowana PM
niedostateczny (ndst; 2,0): więcej niż 3 nieobecności i/lub brak PM
Literatura
Zalecana literatura:
• Barrow, J.D. (2000). Wszechświat a sztuka. Warszawa: Wydawnictwo Amber
• Hofstadter, D. (1999). Gödel, Escher, Bach. An eternal golden braid. New York: Basic Books
• Livingstone, M. (2008). Vision and art. Biology of seeing. New York: Harry N. Abrams Inc
• Miller, A.J. (2002). Einstein, Picasso: space, time, and the beauty that causes havoc. New York: Basic Books
• Molski, M. (2016). Piękno i chemia. Uniwersalne wartości w uniwersyteckim dyskursie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
• Wilson, E.O. (2001). Socjobiologia. Poznań: Zysk i S-ka
• Wilson, E.O. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zyski i S-ka
• Zeki, S. (2014). Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: