Ludzie i maszyny. Znikające granice 23-PPG-SW22Z01
Czy istnieją granice między światem ludzi i światem maszyn? Wydawałoby się, że granice takie istnieją i że można je ustalać. W ramach proponowanego cyklu wykładowego (a także w ramach równoległego do niego konwersatorium) proponujemy podważenie owej rzekomej oczywistości i przyjrzenie się tej kwestii przez pryzmat tych zjawisk, które (zwłaszcza na tle gwałtownego rozwoju technologii cyfrowych) powodują coraz silniejsze zatarcie granic między człowiekiem a szeroko rozumianą maszyną (jako jego coraz bardziej naturalnym) środowiskiem.
Celem wykładów jest zatem wprowadzenie uczestników w krytyczne rozpoznawanie zanikających granic między ludźmi a ich maszynami. Wykładowców będziemy prosili o odniesienia zarówno do maszyn w tradycyjnym technicznym znaczeniu tego słowa, jak i maszyn społecznych i politycznych, a zwłaszcza do maszyn cyfrowych (hard- i software).
Do wygłoszenia wykładów zapraszamy filozofów, literaturoznawców, językoznawców i kulturoznawców, specjalistów od nowych technologii – zwłaszcza od „ergonomii cyfrowej”, psychologów i kognitywistów, socjologów nowych mediów, a także biologów i przedstawicieli fizyki medycznej.
W miarę możności będziemy układali wykłady według pewnej „logiki bloków” - najpierw filozoficznego oraz literaturo- i kulturoznawczego, następnie medycznego, techniczno-inżynierskiego, matematyczno-kognitywistycznego itd.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
Krytyczne rozpoznawanie granic między ludźmi i ich maszynami
Rosnącą płynność granic między ludźmi i ich maszynami
Uwarunkowania i skutki ludzkiej aktywności w środowisku cyfrowym / wirtualnym
Umiejętności: student potrafi Rozpoznawać swoją pozycję świecie maszyn
Kryteria oceniania
Esej egzaminacyjny:
bardzo dobry (bdb; 5,0): esej oceniony na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): esej oceniony na 4,5
dobry (db; 4,0): esej oceniony na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): esej oceniony na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): esej oceniony na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak eseju
Literatura
A. Obowiązkowa:
• Chyła W., Media jako biotechnosystem, Poznań 2008.
• Deleuze G., Guattari F., A Thousand Plateaus, Minnesota 2005.
• Deleuze G., Guattari F., Anti-Oedipus. Capitalism and Schizophrenia, London – New York 2008.
• Mumford L., Mit maszyny t. 1 i 2. PWN Warszawa 2012, 2014.
B. Dodatkowa:
• Agamben G., Czym jest urządzenie? W: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, str. 82-100.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K. Koniec socjologii, jaką znamy, czyli o maszynach społecznych i inżynierii socjologicznej, Studia Socjologiczne, nr 3, 2008, s. 43-73.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K., Czy socjologowie są w stanie budować maszyny społeczne? Rekonceptualizacja różnicy między przyrodoznawstwem a naukami społecznymi, Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 2009, s. 17-44.
• Afeltowicz Ł. Pietrowicz K., Social machines. Social Engineering from a New Perspective, Kultura i Edukacja, nr 5, 2009, s. 7-24.
• Clark A., Associative Engines: Connectionism, Concepts and Representational Change, Cambridge, MA 1993.
• Clark A., Mindware: An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science, New York 2001.
• Samuel Lilley, Ludzie i maszyny i historia, Warszawa 1963.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: