Strategie społeczne wobec kryzysów. Diagnoza i krytyka 23-PPG-SW21L01
Cykl wykładów interdyscyplinarnych dotyczących strategii społecznych, planowanych lub przyjmowanych spontanicznie, w stosunku do zjawisk kryzysowych w przestrzeni fizycznej i społecznej.
Poszczególnych wykładowców będziemy prosili, by z perspektywy swoich specjalności odnosili się do:
1’ kryzysów wynikających ze złożoności zjawisk fizycznych i społecznych, z którymi cywilizacyjnie mamy do czynienia (katastrofy fizyczne, kryzys klimatyczny itp.), a także do możliwych społecznych reakcji na takie kryzysy);
2’ kryzysów wynikających z nieprzewidywalności określonych zdarzeń i procesów w środowisku społecznym;
3’ antykryzysowego znaczenia zachowań innowacyjnych lub konserwatywnych w stosunku do niespodziewanych aspektów rozwoju sytuacji życiowej ludzi i społeczeństw.
Te trzy kręgi tematyczne będą definiowały trzy grupy wykładów. Grupa pierwsza będzie skoncentrowana wokół „kryzysogennej” złożoności i nieprzewidywalności widzianej z perspektywy nauk przyrodniczych – w szczególności fizyki i biologii, ale także geografii społecznej i politycznej i nauki o systemach. Grupa druga poświęcona będzie analizie społecznych reakcji na zdarzenia i procesy wcześniej nieprzewidywane (literaturoznawstwo / antropologia literacka, antropologia kulturowa, psychologia społeczna, socjologia). Grupę trzecią poświęcimy zjawiskom budzącym nadzieje na społeczne odnalezienie się w sytuacjach katastrof, czy też w nieprzewidzianych sytuacjach kryzysowych (inwencja techniczna, polityczna i społeczna, innowacje).
O przygotowanie tych wykładów poprosimy w związku z tym fizyków, biologów, socjobiologów, socjologów, przedstawicieli nauki o systemach i o złożoności (complexity science), kognitywistów, psychologów społecznych, politologów, a także antropologów kulturowych, historyków i literaturoznawców.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Rozpoznaje i krytycznie ocenia uwarunkowania kryzysów w środowisku fizycznym i społecznym.
Orientuje się w uwarunkowaniach fizycznych, biologicznych i geograficznych zjawisk kryzysowych.
Orientuje się w uwarunkowaniach mentalnościowych i ideologicznych społecznych reakcji na zjawiska kryzysowe.
Rozumie znaczenie możliwości twórczej współpracy, inwencji i innowacji w przezwyciężaniu kryzysów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): esej oceniony na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): esej oceniony na 4,5
dobry (db; 4,0): esej oceniony na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): esej oceniony na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): esej oceniony na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): więcej niż 2 nieobecności i/lub brak eseju.
Literatura
Zalecana literatura:
Uwaga: podajemy tylko pozycje, które mogą posłużyć jako ogólne wprowadzenia w problematykę wykładów. Poszczególnych wykładowców będziemy prosili o podawanie bardziej szczegółowych wskazówek lekturowych.
• Krzysztof Wielecki, Kryzys i socjologia, Warszawa 2012.
• Edyta Najbert, Kasper Sipowicz, Tadeusz Pietras, Wielowymiarowy aspekt kryzysu w teorii i praktyce, Warszawa 2017.
• Mirosław Księżopolski, Barbara Rysz-Kowalczyk, Cezary Żołędowski, (red.), Polityka społeczna w kryzysie, Warszawa 2009.
• Geanakoplos, J., Leverage, Default, and Forgiveness: Lessons from the American and European Crises, “Journal of Macroeconomics”, 39, 2014, 313-333.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: