Kultury śmierci 23-PPG-25L11
Krytyczna analiza kryteriów definiowania, funkcjonowania i wzajemnych zależności
podstawowych pojęć, terminów, ujęć ideowo-filozoficznych, aksjologicznych, religijnych
i społeczno-politycznych w stosunku do śmierci.
Ponieważ pojęcie „śmierci” należy do klasycznych pojęć transdycyplinarnych, zajęcia będą
okazją do pokazania najważniejszych elementów metody pracy transdyscyplinarnej.
Przejdziemy od perspektywy biologicznej (śmierć fizyczna i jej kryteria), następnie przez
przegląd antropologicznych i kulturowych oraz prawnych ujęć problematyki śmierci (śmierć
w ujęciu antropologicznym, psychologia śmierci, śmierć w aspektach prawnych) przejdziemy
do humanistycznej refleksji jej dotyczącej (w kulturze i sztuce, w religii, śmierć a aksjologie
światopoglądowe, śmierć a funkcjonowanie społeczeństw).
Prawne i społeczne aspekty śmierci na życzenie, łącznością między śmiercią mózgową
a wysokiej specjalizacji medycznej zabiegami medycznymi – m. in. przeszczepami
i zabiegami na materiale genetycznym, prawo społeczeństw do regulacji prawno-społecznych
związanych ze śmiercią.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student/ka zna i rozumie
- zasadę transdyscyplinarności i podstawowe
metody pracy transdyscyplinarnej.
- identyfikuje strukturalne cechy systemów
fizycznych, biologicznych, społecznych,
politycznych i kulturowych.
- rozumie zasady obrazowania zjawisk społecznych
w naukach, literaturze, twórczości artystycznej
i kulturze popularnej.
Umiejętności – Student/ka:
- potrafi identyfikować i krytycznie opisywać
sytuacje graniczne w życiu społecznym
politycznym, kulturowym i religijnym.
- potrafi kontekstowo interpretować pojęcie śmierci
w perspektywie poszczególnych nauk / grup nauk.
- potrafi używać pojęcia śmierci jako klucza
interpretacyjnego do złożonych procesów
społecznych.
Kompetencji społecznych – Student/ka:
- jest zdolny/a do przekraczania granic własnych
uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Obowiązkowa
.Scherer, G. (2008). Filozofia śmierci od Anaksymandra do Adorno. Kraków: WAM.
Toynbee, A. (red.) (1973). Człowiek wobec śmierci. Warszawa: PIW.
Ziemiński, I. (2010). Metafizyka śmierci. Kraków: WAM.
Dodatkowa
Sahaj, T. (red.) (2008). Śmierć. Antologia tekstów filozoficznych. Toruń: Wydawnictwo Adam
Marszałek.
Ponadto uczestnikom zajęć zostaną w ich trakcie zaproponowane religijne, filozoficzne i kulturowe teksty o śmierci jako materiał do samodzielnej interpretacji – m.in. Miguel de Unamuno, Lew Szestow, Martin Heidegger, Karl Jaspers, Jean-Paul Sartre, Emannuel Lévinas, Adrienne von Speyer, Józef
Ratzinger, Paul Ricoeur, Karl Rahner, Herbert Marcuse, Zygmunt Bauman, Dalajlama, Eugen Drewermann i inni.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: