Sterowanie wyobraźnią społeczną 23-PPG-25L03
Zajęcia poświęcone indywidualnej i zbiorowej świadomości wkluczenia do dyskursu publicznego i społecznego, a także powiązanego z tym poczucia sprawczości obywatelskiej/politycznej i jednocześnie: poczucia i świadomości „bycia zarządzanymi” w ramach prowadzonych wobec nas polityk afektywnych. A tu:
- Czy wyobraźnia społeczna i polityczna jest jeszcze podmiotowa i wolna czy też jesteśmy zaledwie „przedmiotami” czyjegoś zarządzana?
- Wprowadzenie w zagadnienia polityki afektywnej- zarządzanie emocjami społecznymi, pojęcie „ontosiły”, kreowanie kategorii faktu i faktu medialnego. Czy kreowanie zbiorowych emocji strachu/lęku się politycznie opłaca?
- Rozpoznanie problemu sprawczości dyskursywnej. Od wytwarzania „wiedzowładzy” i kreowania reguł i treści dyskursu do sprawczości polityczno-społecznej.
- Ceremonializacja i brutalizacja debaty społecznej. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika.
- Zaburzenia w komunikacji publicznej a dyskursy w mediach społecznościowych. Jaką rolę pełnią dyskursy oddolne prowadzone w mediach społecznościowych i w ramach innych niż oficjalne obiegów kultury?
- Wprowadzenie do zjawiska kontrpolityki – „używania” politycznego (spontanicznego lub systemowego) osób i społeczności? Rozumienie kreowania zjawiska kontrpolityk jako zastępczej agory publicznej.
- Przegląd zjawisk z dziedziny literatury, filmu i mediów interaktywnych (gry) w stosunku do poziomów wkluczenia demokratycznego i politycznego.
- Czy można oddolnie przejąć („skłusować”/”strollować) przestrzeń polityczną i społeczną?
- Wprowadzenie w problematykę sztucznej inteligencji jako narzędzia polityk afektywnych. Czy sztuczna inteligencja będzie w stanie kreować zbiorowe emocje?
Omawiać to będziemy na przykładach debat i dyskursów dotyczących zjawisk społecznych typu kryzysy społeczne (kryzys klimatyczny, pandemiczny, uchodźczy i migracyjny) i palących debat społecznych (prawa różnych mniejszości).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
Ma rozeznanie w kwestiach świadomości wkluczenia do dyskursu, sprawczości obywatelskiej i politycznej.
Zna krytyczne odpowiedzi na pytanie, czy wyobraźnia społeczna i polityczna może być podmiotowa i wolna?
Ma rozeznanie w kwwestiach kreowania kontrpolityk jako zastępczej agory publicznej.
Umiejętności – Student/ka:
Zdaje sobie sprawę z bycia obiektem polityk afektywnych (zarządzania emocjami społecznymi).
Umie używać odniesień do literatury, filmu i mediów interaktywnych (gry) w stosunku do poziomów wkluczenia kulturowego i społeczno-politycznego.
Potrafi problematyzować sztuczną inteligencję jako narzędzie polityk afektywnych
Kompetencji społecznych – Student/ka:
Potrafi kompetentnie i krytycznie rozmawiać o zmianach we współczesnym otoczeniu kulturowym.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
1. Chwieduk A., Polak B.A., Społeczne dyskursy związane z pandemią COVID-19 na tle świadomości ideowo-afektywnej: „katastroficzno-apokaliptycznej” i „oświeceniowo-pozytywistycznej”, w: Kuklo C., Walczak W. (red), Człowiek twórcą historii, t. 3, Białystok 2024, s. 305-324.
2. Czapliński P., Poruszona mapa, Warszawa 2016.
3. Czyżewski M. , W stronę teorii dyskursu publicznego, w: Czyżewski M. , Kowalski S., Piotrowski A. (red.) Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red., Warszawa 2010, s. 49-75.
4. De Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków 2008.
5. Foucault M. Porządek dyskursu. Warszawa 2002.
6. Karwat M. , O złośliwej dyskredytacji Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007.
7. Polak B.A., Strategie i mechanizmy obronne w dyskursie na temat szczepień. Analiza dyskusji w mediach społecznościowych, „Nauka Polska. Jej Potrzeby, Organizacja i Rozwój” 2020/29(14), s. 47-62.
8. Polak B.A. (2022). Kulturowe obrazy lęku cywilizacyjnego w literaturze i filmie, w: Mamzer H. Białas P. Jedno zdrowie. Ludzie i inne gatunki. Wrocław 2022, s. 13-24.
9. Polak B.A., Polak T., Maszyny społeczne – perspektywa potencjałów użycia, w: Ewa Drygalska (red.), Interfejsy, kody, symbole. Przyszłość komunikowania, Wrocław 2017..
10. Polak T., Polak B.A., Resentyment, paranoja, psychoza. Dlaczego tak łatwo uruchomić populizm?, w: Czapliński P., Bednarek J.B. (red.) Prognozowanie teraźniejszości. Myślenie z wnętrza kryzysu. Poznań 2018, S. 187-206.
11. Rossanvalon P., Kontrdemokracja. Polityka w dobie nieufności. Wrocław 2011.
12. Tabaszewska J, Katastrofy afektywne. Kategoria katastrofy w dyskursie ekokrytycznym i afektywnym- wstępne rozpoznanie, w : Ubertowska J., A. Korczyńska-Partyka D. i Kuliś E., (red.). Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt. Warszawa 2020, s. 23-40.
13. Marody M. i inni (2018). Społeczeństwo na zakręcie. Zmiany postaw i wartości Polaków w latach 1990–2018, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: