Bohater masowy 23-PPG-25L01
Wprowadzenie w kwestie dyskusyjne między tzw. „kulturą wysoką” a „kulturą niską” – pytania o konflikty wartości, interesów, zaangażowań, formuł, języków – co pozwala diagnozować aktualny stan kultury i komunikacji medialnej. W tym m. in.: wgląd w społeczeństwo i projektowanie egzystencji w kulturze wysokiej i „niskiej” kody językowe kultury wysokiej i „niskiej” / kłamstwo / manipulacja w kulturze; satyra/kpina/gniew/odreagowanie/odkłamanie – emocje mas w sztuce; uruchomienie powszechne (trybalizm w sztuce).
Analiza kilkanastu zjawisk z obszaru kultury masowej: seriale telewizyjne i radiowe, powieść w odcinkach, postaci z forów internetowych. M. in.: Marlowe, Bond, dr House, Matysiakowie i Rodzina Poszepszyńskich, Simspsonowie, Jetsonowie, dawna powieść w odcinkach.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie
Wiedzy – Student/ka:
- identyfikuje elementy kultury masowej / niskiej w odróżnieniu od kultury wysokiej.
- rozumie, w jaki sposób bohaterowie kultury masowej kształtują wyobraźnie i zachowania medialne.
Umiejętności – Student/ka:
- potrafi analizować kulturowy i polityczny wpływ popularnych seriali.
- potrafi wykorzystywać językowo odniesienia do postaci kultury masowej.
Kompetencji społecznych – Student/ka:
- krytycznie porusza się w świecie kultury masowej.
Kryteria oceniania
Małe prace międzyzajęciowe i esej końcowy.
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przyslane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Obowiązkowa
Broch Hermann, Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.
Burszta Wojciech J., Sekuła Elżbieta A., Kiczosfery współczesności, Warszwa 2008.Burszta Wojciech J., Sekuła Elżbieta A., Kiczosfery współczesności, Warszwa 2008.
Pierre Bourdieu, Reguły sztuki, Kraków 2007.
Żiżek Slavoj, Lacrime rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007.
Dodatkowa
Bettelheim Bruno, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1996.
Ranciere Jacques, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007.
William Irwin, Henry Jacoby, Dr House i filozofia - wszyscy kłamią, Gliwice 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: