Bohater masowy 23-PPG-25L01
Wprowadzenie w kwestie dyskusyjne między tzw. „kulturą wysoką” a „kulturą niską” – pytania o konflikty wartości, interesów, zaangażowań, formuł, języków – co pozwala diagnozować aktualny stan kultury i komunikacji medialnej. W tym m. in.: wgląd w projektowanie egzystencji w kulturze wysokiej i „niskiej”, kody językowe kultury wysokiej i „niskiej” / kłamstwo / manipulacja w kulturze; satyra/kpina/gniew/odreagowanie/odkłamanie – emocje mas w sztuce; uruchomienie powszechne (trybalizm w sztuce), sprawczość kulturowa bohatera masowego.
Analiza kilkunastu zjawisk z obszaru kultury masowej w perspektywie historycznej i współczesnej. Historycznie: bohater masowy w starożytności (postacie demoniczne i herosi), bohater rycerski i dworski, postaci świętych, bohater romantyczny, wczesny bohater wampiryczny. Współcześnie: bohater detektywistyczny, bohater dokonujący transgresji i perwersji, współczesna wampiriada, bohater z niepokojem egzystencjalnym i społecznym.
Materiał: starożytne eposy, poezje trubadurów, żywoty świętych, powieść w odcinkach, seriale telewizyjne i radiowe, powieść w odcinkach, postaci memiczne, postaci z gier komputerowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie
Wiedzy – Student/ka:
- identyfikuje elementy kultury masowej / niskiej w odróżnieniu od kultury wysokiej.
- rozumie, w jaki sposób bohaterowie kultury masowej kształtują wyobraźnie i zachowania medialne.
Umiejętności – Student/ka:
- potrafi analizować kulturowy i polityczny wpływ popularnych powieści, seriali, gier.
- potrafi wykorzystywać językowo odniesienia do postaci kultury masowej.
Kompetencji społecznych – Student/ka:
- krytycznie porusza się w świecie kultury masowej.
Kryteria oceniania
Małe prace międzyzajęciowe i esej końcowy.
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przyslane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
1. Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998.
2. Bourdieu P., Reguły sztuki, Kraków 2007.
3. Burszta W.J., Sekuła E. A., Kiczosfery współczesności, Warszwa 2008.
4. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1996.
5. Irwin W., Jacoby H., Dr House i filozofia - wszyscy kłamią, Gliwice 2009.
6. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.
7. Janion M. Żmigrodzka M., Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła, Gdańsk 2004, s. 55-68.
8. Koczanowicz, L., Lęk i olśnienie. Eseje o kulturze niepokoju. Warszawa 2020, s. 13-31.
9. Lyden J.C., Film as Religion: Myths, Morals, and Rituals, New York 2003.
10. Ranciere J., Estetyka jako polityka, Warszawa 2007.
11. Petoia E., Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, Kraków 2004, s. 36-48.
12. Wieczorkiewicz A. , Monstruarium, Gdańsk 2009.
13. Żiżek S, Lacrime rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: