Trudne pytania w humanistyce 23-PPG-24Z04
Zajęcia poświęcone identyfikacji szczególnie trudnych przeszłych i aktualnych pytań w humanistyce. Zwrócimy uwagę na odniesienia zarówno poważne i twórcze, jak i na próby zamknięcia się na nie lub izolowania tych problemów. Przyjrzymy się wyzwaniom, jakie dla humanistyki stanowią wojny - począwszy od dwu wojen światowych, po wojny współczesne. Część zajęć poświęcone będzie potrzebie redefinicji głównych pojęć humanistyki w świetle wydarzenia Szoa, terroru stalinowskiego, a także innych przejawów ludobójstwa. Postawimy pytania o reakcje humanistyki i humanistów a także przedstawicieli nauk społecznych na narastającą systemową przemoc we współczesnym świecie.
Analizować będziemy także wpływ cyfryzacji i medializacji humanistyki na jej kondycję w powyższych względach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
- potrafi przewidywać wyzwania, które staną przed humanistyką i humanistami,
- potrafi krytycznie opisywać spektrum reakcji humanistyki na stające przed nią trudne pytania,
- jest w stanie uczestniczyć w dyskursie wokół najtrudniejszych pytań współczesności,
- rozumie przyczyny ambiwalencji humanistyki wobec wydarzenia Szoa, terroru stalinowskiego i innych przejawów ludobójstwa i zwrotny wpływ tych wydarzeń na pojęcia humanistyczne i na działalność humanistów,
- orientuje się w problematyce cyfryzacji i medializacji humanistyki.
Kryteria oceniania
Dwie pisemne "male prace" (objętość: ok. jednej strony każda) zlożone po wybranych zajęciach w ciągu semestru, omówione podczas kolejnych zajęć.
Esej końcowy (objętość: minimum pięć stron).
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
1. Ernst van Alphe. Zabawa w Holocaust. Literatura na świecie 1- 2 /2004, s. 217-224.
2. Joanna Bednarek, Przemysław Czapliński i inni (red.) (2017). Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii. Instytut Badań Literackich PAN.
3. Erving Goffman E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4.Georges Didi-Huberman. (2008). Obrazy mimo wszystko. Universitas.
5. Alexandra Laignel-Lavastine (2010). Cioran Eliade i Ionesco: o zapominaniu faszyzmu. Universitas.
6. Beata Anna Polak, Tomasz Polak (red.) (2011). Porzucić etyczną arogancję. Ku redefinicji podstawowych pojęć humanistyki w świetle wydarzenia Szoa. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
7. Gregor Ziemer (2021). Jak wychować nazistę. Reportaż o fanatycznej edukacji. Wydawnictwo ZNAK Litera Nowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: