Literacki świat prawa i prawników 23-PPG-24L09
W twórczości człowieka odbija się jego świat – rzeczywisty, zamierzony bądź idealny. Podczas wykładu analizie poddam przykłady literackie (i filmowe) wyrosłe na bazie doświadczeń prawników oraz wynikające ze szczególnego zainteresowania praktykowaniem prawa. Interesować nas będą kwestie związane z karierą prawnika, dylematami etycznymi (o ile takie przeżywa), zderzeniem spójnej teorii i wzniosłych ideałów z praktyką i brutalnością rzeczywistości sądowej. Uwagę poświęcimy także na artystyczny przekaz procesów sądowych. Moje zainteresowania obracają się głównie wokół pisarzy-prawników ze Stanów Zjednoczonych i Skandynawii. Wymiar interdyscyplinarny: literaturoznawstwo, historia, prawo, socjologia i inne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka:
Wiedza: student zna i rozumie
Koncepcję tropów i tropiki w ujmowaniu zjawisk historycznych i cywilizacyjnych.
Podstawowe rozstrzygnięcia i zasady rządzące historycznymi i współczesnymi tradycjami cywilizacyjnymi europejskimi
Umiejętności: student potrafi
Identyfikować i krytycznie opisywać sytuacje graniczne w życiu społecznym politycznym, kulturowym i religijnym.
Identyfikować inter- i transdycyplinarne problemy badawcze.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.
Twórczego myślenia o problemach społecznych.
Twórczych zachowań wobec konfliktów kulturowych.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
Zalecana literatura:
A. Obowiązkowa:
• Berets R. (1996), Changing Images of Justice in American Films, Legal Studies Forum 20, 473-480.
• Böll H. (1974) Die verlorene Ehre der Katharina Blum. Köln.
• Deverell W. (1994), Kill All the Lawyers. Toronto.
• Dolin, K (2007), A Critical Introduction to Law and Literature. Cambridge.
• Malaurie P. (1997), Droit et literature : anthologie. Paris.
• Posner R. (1998), Law and Literature, Cambridge.
• Pyrhönen H. (1999), Mayhem and Murder: Narrative and Moral Problems in the Detective Story. Toronto.
• Schlink B. (1995), Der Vorleser. Zürich.
• Sebald W.G. (2001) Austerlitz. München.
• Zirk-Sadowski M. (1994), Sposoby uczestniczenia prawników w kulturze, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, z. 4, s. 47–52.
• Zajadło J. (2008), Fascynujące ścieżki filozofii prawa, Warszawa.
• Zajadło J. (2018) Lord Mansfield. Sędzią być!, Gdańsk.
B. Dodatkowa:
• Böll H. (1974) Die verlorene Ehre der Katharina Blum. Köln.
• Malaurie P. (1997), Droit et literature : anthologie. Paris.
• Schlink B. (1995), Der Vorleser. Zürich.
• Sebald W.G. (2001) Austerlitz. München.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: