Antropologia wczesnego chrześcijaństwa 23-PPG-24L08
Założeniem wykładu jest wprowadzenie słuchaczy w świat poglądów dotyczących istoty człowieka, jakie kształtowały się w myśli wczesnych chrześcijan, głównie Orygenesa i jego szkoły. Analizie poddana zostanie terminologia antropologiczna. Poznanie specyfiki ujęć antropologii we wczesnym chrześcijaństwie umożliwi koncentracja na tekście. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych biblistyką, patrologią oraz historią filozofii i religii.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka
zna drogi rozwoju myśli wczesnochrześcijańskiej
potrafi uzasadnić wyjątkowe znaczenie szkoły Orygenesa
rozumie twórcze znaczenie literatury patrystycznej
zna historię i problemy szkoły aleksandryjskiej
potrafi uchwycić znaczenie poglądów wczesnych chrześcijan w perspektywie historii myśli
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
Zalecana literatura:
A. Obowiązkowa:
• Collins J.J. (1999), Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora. Michigan.
• Kelly J. N. D. (1988), Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa.
• Nakonieczny R. (2013). Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej. Katowice.
• Zieliński J. (2000), Jerozolima, Ateny, Aleksandria. Greckie źródła pierwszych nurtów
• filozofii chrześcijańskiej, Wrocław .
B. Dodatkowa:
• Nakonieczny R. (2005). O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin). Katowice.
• Rajak T. (2002). The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction. Leiden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: