Co wynika z krytycznego czytania Biblii? 23-PPG-24L05
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w teorię i praktykę krytyki biblijnej. W części wykładowej zostaną przedstawione najważniejsze elementy metod krytycznej pracy z tekstami biblijnymi. Część praktyczną stanowiły będą ćwiczenia warsztatowe – krytyczna analiza wybranych tekstów. Uwzględnimy w szczególności rozwój egzegezy historyczno-krytycznej. Przyjrzymy się także kontrowersjom związanym z wynikami historyczno-krytycznych badań nad Nowym Testamentem.
Tematyka zajęć:
1. Wprowadzenie: dlaczego krytyczna lektura biblii? Podstawowe wiadomości o historii i obecnym stanie tekstu biblijnego.
2. Przykład: Jan 9
3. Przegląd metod egzegezy krytycznej
4. Metoda historyczno-krytyczna – historia, rozwój
5. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do krytyki tekstowej
6. Ćwiczenie: tłumaczenia Rdz 1
7. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do historii form
8. Przykład: Łk 24
9. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do historii redakcji
10. Metody oparte na retoryce i narratologii / analizie strukturalnej
11. Przykład: ewangelia Marka / Przykład: Jan 6
12. Metody oparte na socjologii, psychologii, antropologii kulturowej
13. Ćwiczenie: socjo-psychologiczne uwarunkowania wczesnego chrześcijaństwa
14. Metody kanoniczne
15. Metody kontekstowe (teologia wyzwolenia teologia feministyczna)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka:
Wiedza: student zna i rozumie
Historię krytycznych badań nad biblią
Podstawy metod historyczno-krytycznych
Podstawy analizy retorycznej i narracyjnej tekstów biblijnych
Umiejętności: student potrafi
Oceniać krytycznie poszczególne interpretacje tekstów biblijnych
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Teksty biblijne i doktrynalne:
Biblia Poznańska, t. 1–4 (nowa edycja), Poznań 2004.
Biblia Tysiąclecia, wyd. 5, Poznań 1999.
Biblia Jerozolimska, Poznań 2006
Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Świadomość, jaką Jezus miał o sobie samym i o swoim posłaniu (1985),http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_cti_1985_coscienza-gesu_pl.html – dostęp 18.08.2022.
Papieska Komisja Biblijna (1993) Interpretacja Pisma świętego w Kościele.
B. Literatura przedmiotu (przykładowa):
Crossnan John Dominic, The Birth of Christianity: Discovering What Happened in the Years Immediately After the Execution of Jesus, San Francisco 1998.
Crossnan John Dominic, The Essential Jesus: Original Sayings and Earliest Images, New York 1994.
Lüdemann Gerd, What really happened? The Rise of Primitive Christianity, 30–70 C.E., „Free Inquiry” April–May 2007.
Polak Tomasz, Świadomościowa i instytucjonalna konstytucja chrześcijaństwa. Pytanie o struktury fantazmatyczne, „Nauka” 2009, nr 3, ss. 37–55.
Romaniuk Kazimierz, Morfokrytyka i historia redakcji, Warszawa 1983.
Rosik Mariusz, Zarzewie konfliktu między Kościołem a Synagogą (do 135 roku), „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 3(27), ss. 69–103.
Vermes Geza, Autentyczna ewangelia Jezusa, tłum. Jarosław Kołak, Kraków 2009.
Vermes Geza, Twarze Jezusa, tłum. Jarosław Kołak, Kraków 2008.
Wróbel Mirosław, Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne Czwartej Ewangelii (J 9,22; 12,42; 16,2), Kielce 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: