Natura i kultura. Spory o przyczynowość w narracji historycznej. Epidemie – studium przypadku 23-PPG-24L01
Przedmiot ma za zadanie ukazać relacje kultura – natura w dyskursie historycznym. W tym ujęciu uwzględnione zostaną struktury narracyjne odnoszące się do problemu przyczynowości i toczące się w tym obszarze spory. Struktury narracyjne, dotyczące wybranych epidemii będą stanowiły studium przypadku. Ich analiza ukaże związki dyskursu poświęconego przyczynowości epidemii z obowiązującą wizją świata i człowieka, w tym koncepcji zdrowia i choroby. Istotne będzie ukazanie przemian struktur narracyjnych w tym zakresie w kolejnych okresach historycznych, w warunkach zmieniającej się wiedzy medycznej i kulturowo ujętych koncepcji choroby.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Potrafi wskazać obszary kulturowe, w których przejawia się myślenie historyczne
Potrafi wskazać różne rodzaje myślenia, dzięki którym człowiek orientuje się w rzeczywistości
Umie rozpoznać elementy wiedzy historycznej w różnych dyskursach naukowych i nienaukowych
Umie dokonać analizy struktur narracyjnych
Rozumie społeczne i kulturowe konsekwencje zjawisk epidemicznych
Interpretuje narracyjne wizje epidemii
Potrafi interpretować relacje kultura – natura w kontekście epidemii i pandemii
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): esej oceniony na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): esej oceniony na 4,5
dobry (db; 4,0): esej oceniony na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): esej oceniony na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): esej oceniony na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): więcej niż 2 nieobecności i/lub brak eseju.
Literatura
Cantor, N. F., (2002). In the Wake of the Plague: The Black Death and the World It Made. New York: Free Press.
Гумилев, Л.Н. (1997). Этногенез и биосфера Земли. Москва: Издательство «Институт ДИ-ДИК».
Jeszke, J., (2018). Koncepcje choroby w historycznych strukturach narracyjnych. Historyka. Studia Metodologiczne, 48, 9-20.
Klingaman, William K., and Nicholas P. Klingaman. The year without summer: 1816 and the volcano that darkened the world and changed history. St. Martin's Press, 2013.
Kucharski, Adam. The Rules of Contagion: Why Things Spread--And Why They Stop. Hachette UK, 2020.
McNeill, William Hardy, and William McNeill. Plagues and peoples. Anchor, 1998.
Oldstone M. B., (2010) Viruses, plagues, and history : past, present, and future. Oxford: Oxford University Press.
https://pdfs.semanticscholar.org/2527/a9e6d10b4f37db91827280327e678b297057.pdf
https://brill.com/view/book/edcoll/9789401206716/B9789401206716-s004.xml
Uwagi
W cyklu 2024/SL:
Uwaga: pierwsze zajęcia 3 marca 2024 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: