Nauki i ich wirtuale 23-PPG-23Z05
Tezą wyjściową proponowanych zajęć jest, że za tym, co poszczególne nauki eksponują w ramach swoich autoprezentacji, kryją się nieeksponowanie, a nie zawsze też krytycznie uświadamiane „wirtualne” odniesienia i przestrzenie, które także w istotnym stopniu odpowiedzialne są za sukcesy badawcze (a czasem badawcze niepowodzenia) przedstawicieli tych nauk. Są to z jednej strony aksjomaty, aporie, intuicyjne wyobrażenia przestrzeni badawczej itp., a z drugiej uwarunkowania ideowe / ideologiczne, kulturowe, polityczne, a także egzystencjalne i emocjonalne całych środowisk i poszczególnych badaczy. Odniesienia te mają wpływ na wybór problemów badawczych, decyzje metodologiczne, oceny projektów badawczych i ich wyników oraz formy i losy publikacji.
Część konwersatoryjna zajęć poświęcona będzie krytycznemu czytaniu autoprezentacji poszczególnych nauk i ich „wirtualnego zaplecza”. Materiałem będą m.in. historie dysydentów naukowych, krytyki / autokrytyki poszczególnych nauk oraz przełomów i zmian paradygmatycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka zna i rozumie:
Pojęcie naukowego środowiska wirtualnego
Wpływ nieeksponowanych czynników wirtualnych na działalność badawczą
Ukryte ideologizacje nauk
Potrafi;
Krytycznie analizować środowiska społeczne i kulturowe nauk
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5
dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju.
Literatura
Zalecana literatura (w trakcie zajęć zostaną podane zakresy stron):
Bińczyk Ewa (2007), Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji, Kraków
Dobosz, Artur (2002), Tożsamość metamorficzna a komunikacja językowa. Poznań
Duszak Anna, Fairclought Norman, red. (2008), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków
Foucault Michel (2006), Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk
Krzemińska Katarzyna (2021) Społeczne tworzenie kryteriów demarkacyjnych między nauką i pseudonauką, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 9, cz. 1, 2021, str. 109-125.
Latour Bruno (2009), Polityka Natury. Nauki wkraczają do demokracji, Warszawa
Latour Bruno (2010), Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, Wrocław
Łata Magdalena, Łukasik Andrzej, (2020), Czy prawda zawsze jest piękna, czyli jak wartości estetyczne mogą stać się przeszkodą epistemologiczną. Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 8, cz. 2, 2020, str. 115-131.
Łukasik Andrzej (2020) O postawach fizyków wobec filozofii. Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 8, cz. 2, 2020, str. 9-34.
Marody Mirosława (1987), Technologie intelektu: językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa.
Penrose Roger (1997), Makroświat, mikroświat i ludzki umysł. Pruszyński i S-ka, Warszawa.
Stawicki Andrzej (2021), Tworzenie wiedzy na pograniczu nauki i praktyki w ujęciu systemowym. Przypadek polskich nauk humanistycznych i społecznych, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 9, cz. 1, 2021, str. 83-107.
Wierzchosławski Rafał Paweł (2021), Funkcjonowanie nauki poza Akademią – nauka protestancka, modernizm wyboru i wiedza ekspercka, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 9, cz. 1, 2021, str. 49-66.
Wilson, Edward O. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Poznań: Zyski i S-ka
Zuber Marcelina (2021), Uczeni wobec wyzwań współczesności: „komunizm” etosu uczonych jako norma etyczna czy zasada regulująca praktykę badawczą, Filozofia i nauka. Studia filozoficzne i interdyscyplinarne Tom 9, cz. 1, 2021, str. 67-82.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: