Child abuse and neglect in social and psychological perspective 23-PIE-CHA
Child in a world of social relations.
Social contexts and relational factors of child development.
Etiology of child abuse and neglect - theories focused on offenders.
Etiology of child abuse and neglect - victimological theories.
Social and cultural theories of child abuse and neglect.
Physical abuse and neglect of children.
Sexual abuse of children.
Emotional abuse and neglect in child care relations.
Peer violence.
Consequences of abuse and neglect in child’s development.
Intergenerational transmission as a long-term consequence of abuse and neglect experience.
Disclosure and diagnosis of child abuse and neglect.
Interventions in child abuse cases. Levels and strategies of prevention.
Child as a witness in court.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Reports of case analyses
Final test with multiple choice questions.
Grades criteria:
very good (5.0): 91-100% correct answers
good plus (4.5): 81-90% of correct answers
good (4,0): 71-80% of correct answers
satisfactory plus (3.5): 61-70% of correct answers
satisfactory (3.0): 51-60% of correct answers
insufficient (2.0): 50 and below correct answer
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Browne, K. D., Hanks, H. , Stratton, P., Hamilton-Giachritsis, C. (eds.) (2002). Early Prediction and Prevention of Child Abuse: A Handbook. London: Wiley
Blackwell.Finkelhor, D. (2008). Childhood Victimization: Violence, crime, and abuse in the lives of young people. OUP USA.
Hove, D. (2005). Child Abuse and Neglect: Attachment, Development and Intervention. Palgrave Macmillan.
McCoy, M.L., Keen, S.M. (2009). Child Abuse and Neglect. Psychology Press.Information on the use of blended-learning
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: