Laboratorium 2.2 : Język programowania R 23-KODU-JPR
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z programowaniem z wykorzystaniem języka do analiz statystycznych R.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Potrafi zainstalować na komputerze potrzebne oprogramowanie wraz z niezbędnymi rozszerzeniami. Zna programy R i RStudio, repozytoria pakietów. Zna i umie się posługiwać systemem pomocy.
Potrafi wczytać dane do programu pochodzące z różnych źródeł (pliki, strony internetowe, bazy danych, logi urządzeń).
Przeprowadza podstawowe transformacje na danych, np. transpozycja, agregacja, filtrowanie, łączenie, rozdzielanie.
Dokonuje podstawowych podsumowań dla danych, np. średnie, odchylenia, zakresy, mediany, częstości.
Zna i przeprowadza podstawowe analizy statystyczne w zakresie istotności różnic między grupami wyników oraz zależności między zmiennymi.
Potrafi zbudować proste, liniowe wielozmiennowe modele statystyczne.
Potrafi napisać program według zadanego algorytmu.
Sporządza wykresy zawierające różnego rodzaju informacje.
Potrafi przygotować aplikację webową zawierającą interaktywną grafikę.
Potrafi przygotować dokument zawierający wynik analiz lub wizualizację danych
Kryteria oceniania
Ćwiczenia i zadania podzielone są na 2 grupy - zadania obligatoryjne oraz fakultatywne. Zadania obligatoryjne dotyczą podstawowych treści omawianych i ćwiczonych na zajęciach i oceniane są 0-2 pkt każde. Zadania fakultatywne oceniane są 0-3 pkt i wykraczają poza treści omówione na zajęciach. Planowane jest 8 zadań obligatoryjnych i 3 zadania fakultatywne. Końcowy projekt oceniany będzie 0-5 pkt (0-2 pkt przygotowanie planu, 0-3 pkt zrealizowanie go).
Oceniana jest także terminowość oddania projektu - oddanie projektu po terminie (zazwyczaj tydzień od zajęć poświęconych danemu tematowi) oznacza utratę 50% punktów za dany projekt. Istnieje możliwość jednorazowego przedłużenie terminu dla dowolnego projektu.
Nieoryginalność (czyt. plagiat) oznacza otrzymanie 0 pkt za projekt bez możliwości poprawienia oraz zgłoszenie tego faktu władzom Uczelni.
Zaliczenie tylko zadań obligatoryjnych pozwala uzyskać ocenę dobrą, wyższe oceny możliwe są tylko w przypadku zaangażowania się w zadania fakultatywne. W projekcie końcowym istnieje możliwość pracy w małych grupach (2-3 osobowych).
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): od 21 pkt
dobry plus (+db; 4,5): od 19 pkt
dobry (db; 4,0): od 16 pkt
dostateczny plus (+dst; 3,5): od 13 pkt
dostateczny (dst; 3,0): od 10 pkt
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 10 pkt
Literatura
Biecek, P. (2014). Przewodnik po pakiecie R. Warszawa: Oficyna Wydawnicza GIS.
Walesiak, M., Gatnar, E. (2013). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem programu R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: