Laboratorium 2.1 : Jakościowe podejście do badań. Od pytania badawczego do raportu 23-KODU-JPB
TREŚCI:
Podstawowe założenia podejścia jakościowego w badaniach społecznych. Cele badań jakościowych i możliwości ich łączenia z baniami ilościowymi (podejście mieszane).
Rola teorii w badaniach jakościowych. Planowanie badań Kryteria jakości w badaniach jakościowych.
Sposoby i zasady doboru próby oraz ich konsekwencje metodologiczne. Przegląd metod zbierania i wywoływania danych jakościowych.
Obserwacja, wywiad, rozmowa naturalna jako źródła danych jakościowych.
Transkrypcja i przygotowywanie danych do analizy. Znaczenie prowadzenia notatek przez badacza.
Przegląd metod analizy danych jakościowych.
Ilościowa i jakościowa analiza treści. Zastosowania metody sędziów kompetentnych.
Tematyczna analiza treści.
Jakościowa analiza treści na przykładzie zastosowania teorii ugruntowanej.
Analiza narracji.
Studium przypadku jako metoda integrująca dane jakościowe.
Wykorzystanie programów komputerowych (na przykładzie NVivo i innych) oraz narzędzi sieciowych w analizie danych jakościowych.
Zasady pisania raportów z badań jakościowych.
Kryteria ewaluacji badań jakościowych.
Refleksyjność badacza jakościowego. Podsumowanie zajęć.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
zna właściwości podejścia jakościowego i mieszanego w naukach społecznych oraz różne problemy metodologiczne w tym obszarze;
potrafi postawić pytanie badawcze, które może być rozwiązywane w podejściu jakościowym oraz zaprojektować odpowiednie do tego badanie;
potrafi dobrać próbę oraz wybrać metodę zbierania danych do celu badania, a także zebrać tą metodą dane jakościowe;
potrafi zapisać (transkrypcja) i przygotować dane do analizy;
potrafi zanalizować dane jakościowe w oparciu o wybraną metodę analizy;
potrafi wykorzystać wybrany program komputerowy lub narzędzie sieciowe do analizy danych;
potrafi sporządzić raport z przeprowadzonych przez siebie badań;
potrafi dokonać złożonej ewaluacji cudzego raportu z badań jakościowych.
Kryteria oceniania
Metody:
- 2 kolokwia pisemne (20 pkt)
- wykonanie własnego projektu badawczego (praca pisemna oraz wykonanie określonych prac badawczych) (50 pkt)
- ewaluacja dwóch projektów cudzych (tzn. wszystkie zadania domowe) (20 pkt)
egzamin końcowy (30 pkt)
- egzamin końcowy musi być zdany na minimum 15 punktów, aby naliczyła się pozostała punktacja z innych form aktywności.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
(1) Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 1)
(1) Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 10)
(1) Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 2, 3, 4, 6), „planowanie”, „dobór próby”, „projektowanie”, „jakość”
(1) Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (r. 3, 85-92) „rola teorii”
(1) Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 8) „dane werbalne””
(1) Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 3, 5, 6) „etyka”, „prowadzenie”, „rodzaje”
(2) Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 10)
(2) Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (r. 9)
(2) Krejtz, I., Krejtz, K. (2005). Rzetelność w analizie treści. W: K. Stemplewska-Żakowicz, (red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postepowanie badawcze. Warszawa: PTP PTP (s. 217-231)
(2) Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
(2) Flick, U. (2010). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (fragmenty)
(2) Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (r. 7)
(2) Hsieh, H.-F., Shannon, S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15, 1277-1288
LITERATURA DODATKOWA:
*Frost, N. (2011). Qualitative Research Methods in Psychology. Combining Core Approaches. Berkshire: Open University Press.
* Howitt, D. (2010). Introduction to qualitative methods in psychology. London: Pearson.
*Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie (tom 1), Badania jakościowe. Metody i narzędzia (tom 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
*Kohlbacher, F. (2005). The Use of Qualitative Content Analysis in Case Study Research. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 7(1), Art. 21. Available at: http://www.qualitative-research.net/fqs- texte/1-06/06-1-21-e.htm [13.03.2015]
*Krippendorff, K. (1980). Content analysis. An Introduction to its Methodology. Beverly Hills: Sage.
*Stake, R. E. (2010). Qualitative research. Studying how things work. London: The Guilford Press.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Przedmiot jest prowadzony zdalnie przez MSTeams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: