Psychometria 23-KODL-PME
Test psychometryczny jako narzędzie pomiaru
Procedura standaryzacji
Wprowadzenie do teorii rzetelności testów psychologicznych
Trafność testu
Normalizacja
Adaptacja kulturowa i psychometryczna
Konstruowanie testu – podstawowe procedury konstrukcji
Konstruowanie testu – podstawowe procedury analizy
Etyczne i społeczne aspekty badań testowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
(K_U04) Umiejętność posługiwania się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu psychometrii
(K_U14) Umiejętność interpretowania wyników testowych i trafnego oraz refleksyjnego formułowania wniosków diagnostycznych na ich podstawie
KOMPETENCJE
(K_K05 Korzystanie ze zdobytej wiedzy o standardach prawidłowego doboru i stosowania testowych form narzędzi badawczych
(K_ )7) Umiejętność prowadzenia badań testowych
WIEDZA
(K_W09) Dysponowanie wiedzą dotyczącą natury pomiaru testowego
(K_W011) Dysponowanie wiedzą obejmującą klasyczne kryteria dobroci testów psychologicznych, umiejętność odróżniania testu psychologicznego od pseudo-testu
Kryteria oceniania
Wykład:
Egzamin pisemny (testowy - 40 pytań; czas 30 minut): 60% możliwych do uzyskania punktów - ocena dostateczna
Konwersatorium:
Kolokwium zaliczeniowe
jeden termin dla całego roku
treści z ćwiczeń i wykładów
na ocenę wpływają wyniki wejściówek (0,25 pkt za każdą)
orientacyjna skala ocen:
3.5 pkt - dst
4.5 pkt - dst+
5.5 pkt - db
6.5 pkt - db+
7.5 pkt - bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
American Psychological Association, APA (2014). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Anastasi A., Urbina, S (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Brzezinski J. (19961,19972). Metodologia badań psychologicznych (rozdz. 6, pkt. 4: Testy psychologiczne w rękach psychologa; część V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych - wybrane zagadnienia). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Choynowski M. (1971). Podstawy i zastosowania teorii rzetelności testów psychologicznych. W: J. Kozielecki (red.), Problemy psychologii matematycznej (s. 65 - 118) . Warszawa: PWN.
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN.
Ricks, J. Jr. (1993). Normy lokalne - kiedy i dlaczego? W: J. Brzeziński, E. Hornowska (Eds.), Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej (s. 49 - 58). Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: