Psychopatologia procesów poznawczych 23-KODL-PAT
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami dysfunkcji takich procesów poznawczych, jak: spostrzeganie, uwaga, zapamiętywanie i wydobywanie informacji z pamięci oraz myślenie. Przedstawiane są również zaburzenia związane z nieprawidłowościami w zakresie struktur i mechanizmów poznawczych, występującymi w różnych grupach zaburzeń klinicznych. Studenci mają możliwość zapoznania się ze współczesnymi koncepcjami wyjaśniającymi naturę dysfunkcji w funkcjonowaniu poznawczym. Szczególny akcent położony jest na zaburzenia rozwoju poznawczego związane ze specyficznymi dla ludzkiego umysłu zdolnościami, takimi jak: kontrola poznawcza (funkcje wykonawcze), język i zdolności reprezentowania stanów umysłowych (teoria umysłu).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów zaburzeń procesów, struktur i mechanizmów poznawczych
- potrafi wyjaśniać naturę zaburzeń procesów poznawczych odwołując się do istniejących koncepcji
- potrafi opisać zespoły zaburzeń, których elementem są dysfunkcje określonych rodzajów procesów poznawczych
- posługuje się refleksyjnie i krytycznie koncepcjami wyjaśniającymi o różnym rodowodzie teoretycznym
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Kolokwium pisemne.
Test.
Prezentacja multimedialna.
Kryterium zaliczenia: przynajmniej 55% maksymalnej liczby punktów.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Borkowska, A.R. (2006). ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 177–199). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Cierpiałkowska, L. (2009). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 1, 5, 6).
Cierpiałkowska, L., Zalewska, L. (2008). Psychopatologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 545-580). Gdańsk: GWP.
Engle, R.W., Sędek, G., von Hecker, U., McIntosh, D.N. (2006). Ograniczenia poznawcze w starzeniu się i psychopatologii: Wprowadzenie i krótki kurs metod badawczych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 13-27). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN.
Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP. (r. 1, 5-10).
Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 1-4)
Literatura uzupełniająca
Baron-Cohen, S. (2009). Rozwój zdolności czytania innych umysłów: cztery etapy. W: A Klawiter (red.) Formy aktywności umysłu. Ujęcia kognitywistyczne. (T2. Ewolucja i złożone struktury poznawcze) (s. 145-171). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Borkowska, A. (2008). Procesy uwagi i hamowania reakcji u dzieci z ADHD z perspektywy rozwojowej neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS. (r. 1-4)
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar.
Daniluk, B. (2006). Specyficzne zaburzenia językowe u dzieci. W: A.R. Borkowska i Ł. Domańska (red.), Neuropsychologia kliniczna dziecka (s. 117-137). Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Fajkowska-Stanik, M., Drat-Ruszczak, K., Marszał-Wiśniewska, M. (red.) (2004). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej. Warszawa: Academica Wyd. SWPS.
Grabowska, A., Jaśkowski, P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 581-642). Gdańsk: GWP.
Jodzio, K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (r. 2, 5)
Maylor, E., Schlaghecken, F., Watson, D. (2006). Starzenie się i procesy hamowania w zadaniach pamięciowych, uwagowych i motorycznych. W: R.W. Engle, G. Sędek, U. von Hecker, D.N. McIntosh (red.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie się i psychopatologia (s. 334-365). Warszawa: Academica Wyd. SWPS, Wyd. Nauk. PWN.
Oniszczenko, W., Dragan, W.Ł. (2008). Genetyka zachowania w psychologii i psychiatrii. Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar. (s. 10-29, 153-203)
Pisula, E. (2002). Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: PWN.
Pisula, E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. Sopot: GWP. (r. 5-7)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: