Językoznawstwo kognitywne 23-KODL-JEK
Cele i założenia językoznawstwa kognitywnego
Metody badań w językoznawstwie
Metafory – figury stylistyczne czy podstawowy sposób konceptualizowania
Kognitywne ujęcie znaczenia a mechanizmy działania umysłu
Akwizycja języka ojczystego – czy pierwszego języka trzeba się uczyć?
Składnia – unikalny dla języka naturalnego poziom tworzenia znaczeń
Podstawy gramatyki kognitywnej 1: symboliczny charakter gramatyki
Podstawy gramatyki kognitywnej 2: udział zdolności poznawczych w akwizycji i użytkowaniu języka
Podstawy gramatyki kognitywnej 3: paralele między konceptualizowaniem a percepcją wzrokową
Pragmatyka 1: jak działać za pomocą słów przedmiot badań pragmatyki, pragmatyka filozoficzna, kognitywna a pragmalingwistyka
Pragmatyka 2: procesy rekonstrukcji znaczenia komunikatu
Reprezentowanie stanów mentalnych w odbiorze komunikatu
Zaburzenia języka i komunikacji
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol i numer efektów kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
1
JKG_01
Ma znajomość podstawowych zagadnień językoznawstwa kognitywnego. Zna podstawową terminologię językoznawstwa kognitywnego w języku polskim i angielskim.
K1_W08 K1_W02
JKG_02
Zna kognitywistyczne koncepcje semantyki, gramatyki i pragmatyki oraz opisuje ich filozoficzne inspiracje.
K1_W08
JKG_03
Formułuje opinie na temat zagadnień językoznawstwa kognitywnego w oparciu o odpowiednie teorie i wyniki badań.
K1_W04
JKG_04
Potrafi opisać i zanalizować udział zdolności poznawczych w akwizycji i użytkowaniu języka.
K1_U02
JKG_05
Zna narzędzia badawcze i metody prowadzenia badań w językoznawstwie kognitywnym.
K1_W09
JKG_06
Przygotowuje i przeprowadza badanie empiryczne, a także interpretuje wyniki stosując metody badań językoznawstwa kognitywnego.
K1_U03
JKG_07 Dba o rzetelność prowadzonych badań.
K1_K03
JKG_08
Prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie odwołując się do różnych podejść do języka, a także wyników badań nad językiem.
K1_U05
JKG_09
Dzięki zdobytym narzędziom i wiedzy, potrafi przeprowadzić dalszą samodzielną eksplorację problematyki przedmiotu.
K1_U01, K1_K09
Kryteria oceniania
Egzamin – Test wiedzy.
Ćwiczenia – Zaliczenie składa się z dwóch elementów: (1) teoretycznego i (2)empirycznego. W praktyce oznacza to zaliczenie:
a) trzech krótkich, maks. 10 min. testów sprawdzających:
• znajomość głównych idei oraz pojęć zawartych w tekstach obowiązkowych do ćwiczeń
• umiejętność analizy wypowiedzi języka naturalnego w świetle przedstawianych w tekstach teorii
b) opanowanie zasad budowania i stosowania narzędzi współczesnego językoznawstwa korpusowego.
Terminowość wykonania zadania empirycznego.
Aktywny i kompetentny udział w zajęciach umożliwia zwolnienie z oceną bardzo dobrą z poszczególnych testów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Fauconnier, G. (1997) Mappings in Thought and Language; chapter 1 & Conclusion (s. 1-33, 187-191). Cambridge University Press.
2) Lakoff, G., Johnson, M. (1998) Metafory w naszym życiu; rozdziały 1, 25 i 26 (s. 2544, 213-237). Państwowy Instytut Wydawniczy.
3) Langacker, R. (1995) Wykłady z gramatyki kognitywnej; wykłady 1 i 4 (s. 11-32, 6590). Wydawnictwo UMSC.
4) Pinker, S. (1994) The Language Instinct; chapter 2 (s. 25-54). Penguin.
5) Wilson, D., Sperber, D. (2004) Relevance Theory. W: G. Ward, L. Horn(red.), Handbook of Pragmatics (s. 607-632). Blackwell.
Literatura polecana:
1) Austin, J. (1993). Mówienie i poznawanie. PWN.
2) Chomsky, N. (1977). Recenzja z: Skinder, B.F. Verbal Behaviour. W: Stanosz, B. (red.) Lingwistyka a filozofia. PWN.
3) Chomsky, N. (1982). Zagadnienia teorii i składni. Ossolineum.
4) Fauconnier, G. (1994). Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction In Natura Language. Cambridge University Press.
5) Fauconnier, G. (1997). Mappings In Thought and Language. Cambridge University Press.
6) Fauconnier, G. (1999). Odwzorowania w umyśle i języku. Znak.
7) Grice, P. (1980). Logika i konwersacja. W: Stanosz, B. (red.) Język w świetle nauki. Czytelnik
8) Grzegorczykowa, R. (1998). Wykłady z polskiej składni. PWN.
9) Kalisz, R. (1993). Pragmatyka językowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
10) Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Scholar.
11) Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press.
12) Lakoff, G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Państwowy Instytut Wydawniczy.
13) Langacker, R. (1987/1999). Foundations of Cognitive Grammar. Vol. I Theoretical Prerequisites. Stanford University Press.
14) Langacker, R. (1995). Wykłady z gramatyki kognitywnej. Lublin: Wydawnictwo
UMCS.
15) Langacker, R. (1999). Grammar and Comceptualization. Mouton de Gruyter.
16) Levinson, S. (1983). Pragmatics. Cambridge University Press.
17) Levinson, S. (2000). Presumptive Meanings: The Theory of Generalized Conversational Implicature. MIT Press.
18) Pinker, S. (1994). The Language Instinct. W. Morrow.
19) Sperber, D., Wilson, D. (1995). Relevance: Communication and Cognition. Blackwell Publishers.
20) Tabakowska, E. (red.) (2001). Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Universitas.
21) Wilson, D. (1994). Relevance and Understanding. W: Brown, G. et al. (red.) (1994). Language and Understanding (s. 37-58). Oxford University Press.
22) Whorf, B.L. (2002). Język, myśl i rzeczywistość. Wydawnictwo KR.
23) Wierzbicka, A. (1999). Język-umysł-kultura. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: