Filozofia nauki 23-KODL-FIN
Treści kształcenia.
TK01. Filozofia nauki -- charakterystyka dyscypliny.
TK02. Badania przyrodnicze, empiryzm i problem indukcji.
TK03. Probabilizm.
TK04. Falsyfikacjonizm.
TK05. Modele wyjaśniania.
TK06. Historyczne i filozoficzne ujęcia postępu w nauce oraz odkryć naukowych. Spór o status poznawczy nauki.
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta, Przygotowanie do zajęć -- 15
Praca własna studenta, Przygotowanie do egzaminu -- 20
Praca własna studenta, Zapoznawanie się z tekstami źródłowymi -- 20
Praca własna studenta, Zapoznawanie się z literaturą przedmiotu -- 15
SUMA GODZIN 100
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 4
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe problemy i zagadnienia związane z filozofią nauki.
Potrafi zrekonstruować na podstawie tekstów źródłowych argumenty i stanowiska z zakresu filozofii nauki
Potrafi porównywać i krytycznie oceniać rozwiązania oferowane przez stanowiska w zakresie filozofii nauki
Ma świadomość istnienia i konsekwencji pluralizmu teoretycznego i metodologicznego w badaniach naukowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń
- Minimum 80% obecności
- Zgromadzenie 60% punktów za wyjściówki oraz zadania dodatkowe (szczegóły w materiałach dla studentów).
Zaliczenie wykładu
Egzamin pisemny.
60% poprawnych odpowiedzi -- ocena dostateczna.
Przykładowe pytania z egzaminu:
- Scharakteryzuj model procedury naukowej autorstwa Poppera. W opozycji do jakiego popularnego modelu nauki został on skonstruowany?
- Scharakteryzuj konstruktywizm w kontekście sporu o status poznawczy nauki. Jak teza o uteoretyzowaniu obserwacji może wpływać na poziom radykalności stanowiska konstruktywistycznego?
- Abdukcjonizm to nurt w filozofii nauki, zgodnie z którym istotą nauki jest
a) formułowanie śmiałych hipotez
b) formułowanie uogólnień indukcyjnych
c) formułowanie jak najlepszych wyjaśnień
Dopuszcza się częściowe lub całkowite zwolnienie z egzaminu na podstawie wyników uzyskanych na ćwiczeniach (szczegóły w materiałach dla studentów).
Praktyki zawodowe
Nie wymaga.
Literatura
Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, dowolne wydanie.
John Losee, Wprowadzenie do filozofii nauki, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.
Adam Grobler, Metodologia nauk, Wyd. Aureus, Kraków 2006.
Thomas S. Kuhn, Przewrót kopernikański, dowolne wydanie.
Wojciech Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarégo do Laudana, Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: