Etyka i kultura życia publicznego 22-KSDU-EZP
1. Omówienie podstawowych nurtów dyskutowanych współcześnie w kontekście sfery publicznej: a) kontraktualizm; b) etyka dyskursu
2. Charakterystyka pojęć przestrzeni i opinii publicznej
3. Omówienie dwóch modeli sfery publicznej: a) burżuazyjny (Hegel – wczesny Habermas) oraz b) postburżuazyjny (późny Habermas)
4. Analiza koncepcje rozumu publicznego:
Johna Rawlsa i Jürgena Habermasa
5. Charakterystyka porównawcza osoby jako podmiotu moralnego oraz jako podmiotu prawnego
6. Wprowadzenie do zagadnienia konstytucjonalizacji Unii Europejskiej: typy procesów i typy sfer publicznych, w których zachodzą
7. Analiza wybranych tekstów
SZACUNKOWA, CAŁKOWITA ILOŚĆ GODZIN, KTÓRE STUDENT POWINIEN PRZEZNACZYĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA ZDEFINIOWANYCH DLA PRZEDMIOTU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Forma aktywności /Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem / 60 h (30 w +30 ćw)
Czytanie wskazanej literatury 45 h
Przygotowania do ustnego sprawdzianu wiedzy 45 h
SUMA GODZIN 150 h
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol efektów kształcenia /Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:/ Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów
KSDU_EKZP_01
Student/ka wie i rozumie, że ład prawno-polityczny choć jest zastany, to jednak nie jest on „dany z góry”, lecz właśnie społecznie kształtowany. Ponadto, to społeczne kształtowanie ładu prawno-politycznego wymaga wielopłaszczyznowych uzasadnień, które są konceptualizowane również za pomocą pojęć roszczących sobie pretensje do uniwersalnej ważności
KS_2_W_K_W01; KS_2_K_U03,U05
KSDU_EKZP_02
Student/ka zna na poziomie podstawowym i rozumie zależności pomiędzy zmianami społecznymi, procesami racjonalizacji światów życia oraz refleksją filozoficzną. Odróżnia też byt (tutaj: procesy społeczne oraz instytucje społeczne, w których uzyskują one swój wyraz) od powinności (tutaj: konstruowane w publicznym dyskursie instytucjonalnym regulacje normatywne)
KS_2_K_W15; KS_2_K_U06
KSDU_EKZP_03
Student/ka zna i rozumie na poziomie podstawowym relacje, struktury, instytucje oraz procesy społeczne, poprzez które kształtowana jest legitymizacja ładu prawno-politycznego, a także w których dokonuje się racjonalizacja światów życia, a zatem tych, które są też wyrazem dynamicznej, procesualnej refleksyjności podmiotów moralnych.
KS_2_K_W14; KS_2_K_U05;
KSDU_EKZP_04
Student/ka zna i w stopniu elementarnym rozumie na czym polega wykroczenie pojęcia rozumu ze sfery podmiotowych (subiektywnych) struktur refleksji do sfery intersubiektywnej, w której dokonuje się kooperatywne i publiczne konstruowanie wspólnych, podstawowych zasad ładu prawno-politycznego.
Student/ka potrafi zrekonstruować dwa najważniejsze filozoficzne modele kształtowania uzasadnień (czyli rozumy publiczne) dla polityczno-prawnego ładu
KS_2_K_W05; KS_2_K_U05
KSDU_EKZP_05
Student/ka ma podstawową wiedzę o możliwych korelacjach pomiędzy różnymi systemami regulacyjnymi (kulturowym, prawnym i moralnym), a także o różnych strategiach argumentacyjnych, które uzasadniają poszczególne typy tych korelacji.
KS_2_K_W06; KS_2_K_W_13
KSDU_EKZP_06
Student/ka posiada podstawową wiedzę o nurtach etyki jako refleksji mającej za przedmiot autoregulacje społeczne (moralne, normatywne, włącznie z ustawodawstwem krajowym i Unii Europejskiej oraz zagadnieniem konstytucji na poziomie krajowym czy Unijnym) i rozumie relacje pomiędzy nimi. Student jest świadomy swego europejskiego obywatelstwa, posiada wiedzę o jego normatywnym uzasadnieniu a także ma rozbudzoną świadomość swego obywatelstwa światowego (ius cosmopoliticum). Rozumie wagę szerzenia i pogłębiania jego filozoficzno-teoretycznych uzasadnień na poziomie prawnym oraz politycznym.
KS_2_K_W_20; ET_2_K_W07; KS_2_K_W15;
KSDU_EKZP_07
Zna zakres swojej wiedzy, rozumie konieczność nieustannego dokształcania się – jako osoba, podmiot moralny, student czy obywatel - poprzez zarówno zdobywanie wiedzy w różnorodny (czytanie tekstów źródłowych, udział w dyskusjach podczas których publicznie formułuje się argumenty za /przeciw określonym stanowiskom) sposób jak i zaangażowanie się w środowisko społeczne (akademickie/lokalne/Unijne/międzynarodowe).
KS_2_K_W05,W09; KS_2_K_W10, W14; KS_2_K_U04,U08; KS_K_U12,U13; KS_K_K01,K03,K05
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia dla przedmiotu /Treści kształcenia /Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Typy / metody oceniania (D – ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące, P – ocenianie podsumowujące)
_01 TK_01-06 WYKŁADY
P
_02 TK_01-06 Dyskusja nad problemami związanymi z dostarczaną wiedzą (w kontekście filozofii praktycznej, refleksji filozoficznej w ogóle oraz innych typów refleksji naukowej)
D, F
_03 TK_01-06 Dyskusja nad problemami związanymi z aplikacją wiedzy, jej odniesieniem do dylematów moralnych
D, F
_04 TK_01-06 Kolokwium pisemne z wykładów oraz materiałów wskazanych na pierwszym spotkaniu
P
_05 TK_01-06 Interpretacja i analiza tekstów; dyskusje nad problemami wynikającymi z interpretacji i analizy tekstów
D, F
_06 TK_07 Kolokwium z interpretowanych i analizowanych lektur
P
Ocenianie formujące:
Zadaniem oceniania formującego jest bieżące monitorowanie stanu wiedzy studentów, a zatem informowanie ich o jego postępach (lub niszach czy zapętleniach).
1. Dyskusje nad problemami a) filozoficzno-teoretycznymi, b) aplikacyjnymi;
2. Krótkie sprawdzenie wiedzy (ustne bądź pisemne);
3. Powtórne dostarczenie wiedzy, ale inaczej sformułowanej/z innej perspektywy; wskazanie nisz i zapętleń w posiadanej przez studentów wiedzy i dostarczenie drogowskazów (lektur, wykładów etc.), odniesienie wiedzy do innych obszarów wiedzy filozoficznej czy z zakresu nauk społecznych;
4. Trening (kształtowanie, wzmacnianie, uzupełnianie) umiejętności oraz wiedzy z zakresu filozofii praktycznej, dla której kluczowa jest KONIUNKCJA refleksji i działania.
Ocenianie podsumowujące:
Z wykładu – Kolokwium pisemne;
Z ćwiczeń – kolokwium pisemne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura do wykładów:
- Karolina M. Cern, Bartosz Wojciechowski, O koniecznych związkach między dyskursem prawnym amoralnym, [w:] PRINCIPIA, Tom LIV-LV, Kraków 2011, ss.191-221.
- Karolina M. Cern, Jürgena Habermasa koncepcja sfery publicznej – komunikacyjne kształtowanie opinii oraz woli obywateli, czyli idea samokonstytucjonalizacji, [w:] Piotr Orlik, Krzysztof Przybyszewski (red.) Filozofia a sfera publiczna, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań 2012, ss. 341-358.
- Tadeusz Buksiński, Publiczne sfery i religie, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii, Poznań 2011.
- Marta Soniewicka, Granice sprawiedliwości, sprawiedliwość ponad granicami, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
LEKTURY NA ĆWICZENIA:
1. Instytucje Justyniana, Ks. I, Ks. II, RI, Ks. IV, RXVIII;
2. Immanuel Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności,
3. John Stuart Mill, O wolności,
4. G.W.F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Część III, §158-229;
5. Karl-Otto Apel, Etyka dyskursu jako etyka odpowiedzialności, PRINCIPIA Tom V 1992;
6. Jürgen Habermas, Faktyczność i obowiązywanie, RIII;
7. Nancy Fraser, Axel Honneth, Redystrybucja czy uznanie, ss.114-179 lub 214-237.
8. Martha C. Nussbaum, Creating Capabilities. The Human Development Approach, pp. 17-46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: