Semiotyka logiczna 22-KSDL-SLO
Zarys dziejów semiotyki. Określenie przedmiotu semiotyki i semiologii. Podstawowe koncepcje znaku.
Klasyczny model komunikacji językowej i jego charakterystyka. Trójkąt semantyczny.
Definicje i definiowanie.
Wstęp do semantyki. Podstawowe koncepcje znaczenia.
Wstęp do teorii mnogości.
Wstęp do semantyki referencjalnej, pojęcie interpretacji semantycznej.
Teoria prawdy A.Tarskiego.
Pojęcie modelu semantycznego, pojęcie stanu rzeczy i pojęcie faktu.
Pytania oraz wypowiedzi normatywne – podstawowe zagadnienia.
Pojęcie literalnej treści wypowiedzi językowej. Komunikaty i sytuacje komunikacyjne.
Logika konwersacji H.P.Grice’a.
Wypowiedzi jako działania – wstęp do teorii Austina-Searle’a. Zagadnienie kłamstwa i prawdomówności.
Metafora jako narzędzie komunikacji i sposób pojmowania świata. Współczesne koncepcje metafory.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu semiotyki
Analizuje proces komunikacji językowej zgodnie z koncepcją klasyczną
Przedstawia założenia wybranych koncepcji znaku i koncepcji znaczenia
Rozumie i stosuje podstawowe pojęcia i operacje teoriomnogościowe
Analizuje logiczno-filozoficzne aspekty pojęcia prawdy
Definiuje i stosuje podstawowe pojęcia semantyki referencjalnej
Analizuje pytania i wypowiedzi normatywne
Analizuje pragmatyczne aspekty wypowiedzi językowych
Rozróżnia sposoby działania za pomocą wypowiedzi językowych
Rozpoznaje i analizuje różne figury stylistycznych
Kryteria oceniania
egzamin
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1.Kazimierz Trzęsicki: „Elementy logiki dla humanistów”, Warszawa, 1994
2.Jerzy Pelc: „Wstęp do semiotyki” Warszawa, 1982
3.Wojciech Suchoń: „Prolegomena do retoryki logicznej” Kraków, 2005
4.Kazimierz Ajdukiewicz: „Logika pragmatyczna”, Warszawa, 1975
5. Marek Tokarz: „Argumentacja, perswazja, manipulacja”, Gdańsk, 2006
6. Krzysztof Szymanek: „Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny”, Warszawa, 2001
7. Zygmunt Ziembiński, „Logika praktyczna”, Warszawa (dowolne wydanie)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: