Wprowadzenie do estetyki pragmatycznej 22-KSDL-ESP
Zakres zainteresowań estetyki w ujęciu historycznym i funkcje
sztuki.
Nowa, pluralistyczna formuła estetyki: płynna nowoczesność jako przestrzeń estetycznego postrzegania i myślenia, estetyzacja i anestetyzacja rzeczywistości – swoistość nowoczesnego projektu estetyki.
Terminologia i zakres estetyki, estetyka jako nauka, metody badawcze, główne działy estetyki: teoria wartości estetycznych, teoria dzieł sztuki, teoria piękna pozaartystycznego, teoria przeżycia estetycznego i wartościowania estetycznego, teoria twórczości estetycznej, historia estetyki.
Piękno – z dziejów pojęcia piękna, rożne rozumienie piękna, piękno w sensie metafizycznym i trescendentalność piękna, piękno i rzeczywistość, konteksty kulturowe współczesnego podejścia do piękna, dziedziny piękna, piękno natury, piękno dnia codziennego, piękno potoczne a artystyczne piękno wyspecjalizowane.
Dzieło sztuki – dzieje pojęcia sztuki, teorie dzieła sztuki, wytwory człowieka w aspekcie wartości artystycznej/estetycznej, różnorodność dzieł sztuki i klasyfikacja dzieł sztuki, istota dzieła sztuki, sposób istnienia dzieła sztuki, struktura dzieła sztuki.
Twórca – profesja/zawód artysty, osobowość twórcza, typologia osobowości twórczych, zilustrowanie zjawiska „bycia artystą” w odwołaniu stylistycznych epok i okresów historycznych, teorie twórczości artystycznej.
Odbiorca - złożoność sytuacji estetycznej, wielość i różnorodność „bycia odbiorcą”, motywy obcowania ze sztuką i wrażliwość estetyczna, odbiorca we współczesnym systemie kulturowym, „a priori estetyczne” i postawa estetyczna.
Typy odbiorców i typy przeżyć estetycznych, teorie przeżycia estetycznego oraz historyczne egzemplifikacje.
Aksjologiczny wymiar estetyki: wartości estetyczne,sposób istnienia wartości estetycznej, wartości estetyczne i wartości artystyczne, kategorie wartości estetycznych, teorie wartości estetycznej.
Sztuka współczesna w badaniach estetyki, „współczesność” – przyspieszenie czasowe, estetyka wobec zmian artystycznych – różne stanowiska, filozofia sztuki, krytyka artystyczna, „teoretyzowanie”, daleko posunięta specjalizacja, znawstwo, kontrowersje, transkulturowość sztuki i estetyki.
Propozycja Berleanta: estetyka zaangażowana i kreowanie wydarzeń.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wyjaśnia pojęcie estetyki filozoficznej, jako dyscypliny naukowej, wobec zadania określenia problemów propedeutycznych/wstępnych
Definiuje pojęcia kluczowe umożliwiające refleksję na poziomie propedeutyki estetyki
Zna kryteria podziału historycznej – naukowej zawartości estetyki, jej rozwoju wraz z wyodrębnieniem ważności materiałów umożliwiających opracowanie propedeutyki dziedziny.
Wyróżnia przedstawicieli najważniejszych nurtów estetyki i ich indywidualne podejście wraz ze znajomością historycznych racji, jakie odwołują się do wielości źródeł.
Porównuje zakres tematyczny, uszczegółowienie problemowe i formułowaną hierarchię w kontekstach klasyfikacji sztuki, twórcy, odbiorcy, wartości artystycznych/estetycznych.
Posługuje się podstawowymi umiejętnościami z zakresu chronologicznych zależności zainteresowań problemowych i analizy tekstów filozoficznych.
Stosuje podstawowe techniki argumentacji i uzasadniania sądów wartościujących i analitycznych.
Rozwija postawę krytycznego namysłu nad racjami i sensownością uprawiania badań wprowadzających w zakres dziedziny filozoficznej jaką jest estetyka.
Kryteria oceniania
egzamin,
5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia
3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy
2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
1. A. Berleant, "Prze-myśleć estetykę";
2. "Kultura popularna", red. W. Godzic;
3. S. Morawski, "Na zakręcie. Od sztuki do po- sztuki";
4. R. Shusterman, "Estetyka pragmatyczna";
5. R. Shusterman, "Świadomość życia. Dociekania z zakresu somaestetyki";
6. R. Shusterman, "Praktyka filozofii, filozofia praktyki;
7. R. Shusterman, "O sztuce i życiu Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej";
8. W. Welsch, "Estetyka poza estetyką".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: