Historyczne korzenie współczesności. Przegląd zagadnień i stanowisk 22-FUFA-HKW
1. Zajęcia wstępne: koncepcja ćwiczeń, program, warunki zaliczenia; literatura przedmiotu
2. Koncepcja czasu osiowego i status cywilizacji zachodniej w ujęciu Karla Jaspersa;
3. Oświeceniowa wizja historii
4. Immoralizm w polityce i historii,
5. Trzy typy politycznego panowania
6. Antynomie rewolucji
7. O dwóch koncepcjach wolności,
8. Geneza komunizmu w Rosji,
9. Antropologia zniewolenia:
10. Praktyka władzy w realnym socjalizmie. Analiza literacka,
11. Demokracja a świadomość narodowa,
12. Świadomość narodowa w polskiej refleksji humanistycznej
13. Kryzys demokracji liberalnej
14. Wyzwania i zagrożenia globalizacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku zajęć student będzie potrafił:
- scharakteryzować koncepcję czasu osiowego;
- podać różnicę pomiędzy pesymistyczna a optymistyczną wizja dziejów
- scharakteryzować znaczenie Machiavellego w historii myśli filozofii polityki;
- podać źródła totalitaryzmu;
- określić różnice pomiędzy totalitaryzmem, autorytaryzmem a demokracją
Kryteria oceniania
5 – bardzo dobra wiedza, umiejętność całkowicie samodzielnej analizy, samodzielnego formułowania formułowanie problemów, dokonywania rozstrzygnięć w ramach poznanego aparatu pojęciowego
4.5 – bardzo dobra wiedza, zdarzają się pojedyncze błędy, samodzielna analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć
4.0 – dobra wiedza, analiza problemów i formułowanie rozstrzygnięć wymaga podania dodatkowych wskazówek
3.5 – zadowalająca wiedza, analiza i rozstrzyganie problemów wymaga zwiększone kontroli wykładowcy
3.0 – satysfakcjonująca wiedza ale występują liczne błędy, brak samodzielnej analizy i nieumiejętność formułowania i rozstrzygania problemów
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Karl Jaspers, O źródle i celu historii. Kęty, Wydawnictwo Marek Derewiecki 2006, ss. 13-38; 53-73
August Comte, Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej. Kęty, Wydawnictwo Antyk 2001, ss. 15-83
Immanuel Kant, Rozprawy z filozofii historii. Kęty, Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 31-49.
Niccolò Machiavelli, Książę, Warszawa, PIW 1987 (wiele wydań).
Max Weber, Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej (przekł. D. Lachowska). Warszawa 2002, s. 158-192 i 228-234.
Hannah Arendt, O rewolucji. Kraków 1991 (wiele wydań, rozdział VI)
Leszek Nowak, Rewolucja jest opacznym postępem, lecz jednak postępem. W: Krzysztof Brzechczyn, Marek Nowak (red.) O rewolucji. Obrazy radykalnej zmiany społecznej. Poznań 2007, ss. 65-76.
Isaiah, Berlin. Dwie koncepcje wolności W: idem Cztery eseje o wolności. Poznań: Zyska i S-ka 2000, s. 183-240.
Arend Hannah, Co to jest wolność? W: idem, Między czasem minionym a przyszłym. Warszawa: Aletheia, 1994, ss. 175-209.
Mikołaj Bierdiajew, Źródła i sens komunizmu rosyjskiego, Kęty, Wydawnictwo Antyk 2005, ss. 71-139.
Leszek Nowak, Błędy Lenina, czyli o konieczności socjalizmu w Rosji. W: L. Nowak, Polska droga od socjalizmu. Poznań 2011, ss. 65-75.
Ervin Goffman, Charakterystyka instytucji totalnych. W: Elementy teorii socjologicznych. Warszawa PWN 1975
Leszek Nowak, Socjalistyczny sposób panowania nad człowiekiem. W: Leszek Nowak, Polska droga od socjalizmu. Pisma polityczne 1980-1989. Poznań 2011, ss. 76-103.
Sołżenicyn, Aleksander, Jeden dzień w życiu Iwana Denisowicza. Warszawa: Iskry, wiele wydań)
Wosleński, Michaił, Jeden dzień w życiu Denisa Iwanowicza, Aneks 1981, nr 26 [https://aneks.kulturaliberalna.pl/archiwum/jeden-dzien-w-zyciu-denisa-iwanowicza/]
MacIntyre Alasdair, Czy patriotyzm jest cnotą? W: Paweł Śpiewak (red.). „Komunitarianie. Wybór tekstów”. Warszawa Aletheia, 2004, ss. 285-304.
Miller, David. Państwo narodowe: umiarkowana obrona. W: Paweł Śpiewak (red.). „Komunitarianie. Wybór tekstów”. Warszawa Aletheia, 2004, s. 321-351.
Kurczewska, Joanna, Po co nam patriotyzm? W: Edward Mokrzycki, Andrzej Rychard, Andrzej Zybertowicz (red.) Utracona dynamika. O niedojrzałości polskiej demokracji. Warszawa 2002.
Walicki, Andrzej, Trzy tradycje polskiego patriotyzmu i ich znaczenie współczesne. Warszawa: Res Publica 1991.
Stanisław Ossowski, Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny. W: idem, O ojczyźnie i narodzie. Warszawa: PWN 1984,
Leszek Nowak, Wyzwolenie społeczne czy narodowe. W: L. Nowak, Polska droga od socjalizmu. Poznań 2011, ss. 131-150.
Jan Zielonka, Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie. Warszawa 2018, ss. 294
Andrzej Walicki, Czy możliwy jest liberalizm lewicowy. W: Andrzej Walicki, Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii. Kraków 2013, ss. 319-425.
Claude Ake, Niebezpieczne związki: globalizacja a demokracja. W: Paweł Śpiewak (red.) „Przyszłość demokracji. Wybór tekstów”. Warszawa: Aletheia, 2005, s. 323-342.
Jan Waszewski, Ewolucja systemów nadzoru oraz Czy kontrtendencja? Nowe technologie a demokratyzacja władzy. W: Andrzej Zybertowicz, et. al., (red.) Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Kraków: Wyd. Kasper 2015, s. 233-284 i 411-428.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: