Homo oeconomicus 22-FUFA-HEC
1. Koncepcja homo oeconomicus: założenia, zastosowania, krytyka.
2. Homo oeconomicus jako pojęcie typologiczne.
3. Typologie konsumentów, przedsiębiorców, pracowników i prosumentów.
4. Korporacja jako przedmiot gospodarczy i moralny.
5. Behawioralne interwencje ekonomiczne: szturchnięcia, wzmocnienia, manipulacje.
6. Problemy związane z behawioralnymi interwencjami ekonomicznymi: problem autonomii, problem uczenia się na błędach, problem zmienności kulturowej.
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Nowak-Posadzy K., (2016), „Refleksyjność w ekonomii”, [w:] Metaekonomia. Zagadnienia z filozofii ekonomii, M. Gorazda, Ł. Hardt, T. Kwarciński (red.), Copernicus Center Press, Kraków, ss. 159-195.
- Hausman D. M., McPherson M. S., Satz D., (2017), Etyka ekonomii. Analiza ekonomiczna, filozofia moralności i polityka publiczna, Copernicus Center Press, Kraków.
- Dzionek-Kozłowska J., (2018), Model ‘homo oeconomicus’. Geneza, ewolucja, wpływ na rzeczywistość gospodarczą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Pawłowski T., (1978), „Pojęcia typologiczne”, [w:] Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Warszawa.
- Thaler R. H., Sunstein C. R., (2017), Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
- Akerlof G. A., Schiller J. R., (2017), Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa, PTE, Warszawa.
- Blaug M., (1995), Metodologia ekonomii, PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: