Filozoficzne koncepcje terapii 22-FLFA-FKT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Studenci rozumieją ideę problemowego charakteru wykładu fakultatywnego/monograficznego – specyfikę autorskiej (interpretacyjnej i badawczej) prezentacji wybranego zagadnienia. Studenci znają Gadamerowską koncepcję historii oddziaływań.
2. Studenci znają stanowiska filozofów antycznych, średniowiecznych i nowożytnych wobec tematu zdrowia jako normy oraz historię patologizowania aż po wiek XX chorób/kryzysów zdrowotnych, takich jak choroba psychiczna, ułomność fizyczna, deficyt kognitywny, depresja, choroby nowotworowe oraz AIDS.
3. Studenci poznali szczegółowo koncepcje terapii/terapeutyczności oraz zdrowia vs choroby wybranych filozofów/humanistów: Platon, Epiktet, Seneka, Galen, Ewagriusz Pontyjski, Mistrz Eckhart, Locke, Descartes, Schopenhauer, Nietzsche, James, Freud, Jaspers, Jung, Kępiński, Merleau-Ponty, Foucault, Sontag, Gadamer, Kristeva, Habermas, Singer, Sacks, Sloterdijk.
4. Studenci potrafią wskazać na różnice pomiędzy dwoma modelami terapeutyczności podejmującymi to samo zjawisko, np. „etyka pomimo”/kalectwo u Nietzschego i u Sloterdijka, np. rozmowa terapeutyczna wg Junga i wg Kępińskiego.
5.Studenci znają tradycję biokonserwatyzmu oraz podstawowe przesłanki transhumanizmu i są gotowi podjąć się ich normatywnej oceny.
6. Studenci znają aktualne polskie ustawodawstwo dotyczące transplantologii, aborcji, badań prenatalnych, opieki paliatywnej, ochrony praw pacjenta w stanie wegetatywnym.
7. Studenci znają stanowisko tzw. Wielkich Religii w kwestii medycznej definicji śmierci (tj. śmierci mózgu) oraz transplantologii.
8. Studenci poznali XX-wieczną europejską tradycję art brut i outsider art oraz potrafią wpisać ją w kontekst refleksji filozoficznej (np. Foucault) oraz medycznej (np. Jung, Kępiński) a także współczesnych disability studies i resilience studies.
9.Studenci potrafią odpowiadając na pytania do klasycznego tekstu źródłowego (np. Seneka, np. Schopenhauer), dokonać jego heurezy i adaptacji/aplikacji do aktualnie stawianych zagadnień naukowych czy też problemów społeczno-kulturowych (np. ocena samobójstwa).
10. Studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą
Kryteria oceniania
- Praca pisemna w ramach e-learningu (ok. 400 słów) jako warunek bycia dopuszczonym/ną do zaliczenia ustnego
- Zaliczenie ustne - wybór jednego dowolnego spośród zaprezentowanych zagadnień zaliczeniowych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
M.Bogaczyk, Sztuka Inna: O sztuce prymitywnej, naiwnej i surowej, „Filo-Sofija”, nr 1 (6), 2006, s. 239-256 (dostęp: 30.09.2018).
M.Bogaczyk-Vormayr, Art Brut oder die Überwindung der Biomacht, „Ethics in Progress“, vol. 5 (2014), no. 2, p. 77-102 (dostęp: 30.09.2018).
J.Hartman, Czym jest bioetyka?, https://biotechnologia.pl/informacje/czym-jest-dzisiaj-bioetyka-jan-hartman,11973 (dostęp: 30.09.2018).
M.Foucault, Hermeneutyka podmiotu, tłum. M.Herer, PWN, Warszawa 2012.
Z.Freud: Żałoa i melancholia, tłum. R. Reszke,w: Tegoż, Psychologia nieświadomości, PWN, Warszawa 2009, s. 147-159.
H.-G.Gadamer, O skrytości zdrowia, tłum. A. Przyłębski, Poznań 2011.
A. Kępiński, Schizofrenia, Wyd. Literackie, Kraków 2001.
A.Kępiński, Rytm życia, Wyd. Literackie, Kraków 2012
S.Kierkegaard, Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1995.
O.Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, tłum. B.Lindenberg, Poznań 2009.
P.Sloterdijk, Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, tłum. J. Janiszewski, PWN, Warszawa 2014.
M.Soniewicka, Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress”, vol. 6 (2015). No. 1, p. 38-55: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/pluginfile.php/21310/mod_resource/content/1/Soniewicka.pdf (dostęp: 30.09.2018).
O.Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Wyd. Literackie 2018 (np. „Szwy”, „Serce”, "Wizyta”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: