Filozofia chińska do X wieku 22-FLFA-FCH
TK_01 Język chiński a filozofia chińska. Specyfika filozofii chińskiej. Początki myśli religijnej i filozoficznej. Historiozofia Księgi Dokumentów. Estetyka Księgi Pieśni
TK_02 Pojęcie konfucjanizmu. Filozofia Konfucjusza i jego uczniów. Idee Wielkiej Nauki i Doktryny Środka. Utopizm konfucjański.
TK_03 Antropologia, etyka, filozofia polityczna i metafizyka Mencjusza. Antropologia, etyka, filozofia kultury, filozofia polityczna, epistemologia i filozofia języka Xunzi.
TK_04 Egoizm Yang Zhu. Metafizyka, etyka i filozofia społeczna według Księgi Drogi i Cnoty. Ontologia, epistemologia, filozofia języka i filozofia społeczna Zhuangzi.
TK_05 Etyka, filozofia społeczna i polityczna, epistemologia i metafizyka Mozi. Filozofia poznania i języka oraz logika w kanonów motistycznych.
TK_06 Epistemologia i filozofia języka w szkole nazw. Filozofia Księgi Przemian. Szkoła yin-yang. Szkoła rolnictwa. Nurty synkretyczne końca Epoki Walczących Królestw.
TK_07 Założenia filozoficzne Sztuki wojny. Filozofia prawa, polityki i historii Shang Yanga. Legistyczna filozofia polityczna Han Fei. Filozoficzne podstawy absolutnego cesarstwa Qin.
TK_08 Teoria korelacji natury i ludzkości okresu Wczesnej Dynastii Han. Populizm Jia Yi. Ewolucja taoizmu: nurt Huang-Lao, Huainanzi i Liezi.
TK_09 Korelatywizm okresu Późnej Dynastii Han. Neolegizm. Metafizyka i antropologia Yang Xionga. Sceptycyzm i fatalizm Wang Chonga.
TK_10 Metafizyka Wang Bi. Materializm Guo Xianga. Indywidualizm i anarchizm Mędrców z Bambusowego Gaju. Milenaryzm i egalitaryzm Sekty Najwyższego Pokoju.
TK_11 Pierwotna recepcja buddyzmu w Chinach. Podstawowe idee buddyzmu indyjskiego. Antyesencjalizm Szkoły Trzech Traktatów. Idealizm Szkoły Tylko Świadomości.
TK_12 Metafizyka chińskich szkół buddyzmu: tiantai i huayan. Medytacja chan a filozofia. Reakcja antybuddyjska i renesans konfucjanizmu (Han Yu, Liu Zongyuan).
Cele kształcenia
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FSH_01 Dysponuje wiedzą na temat głównych nurtów filozofii chińskiej sprzed XI wieku
FSH_02 Posiada zdolność analizy kluczowych pojęć filozoficznych typowych dla klasycznej myśli chińskiej
FSH_03 Operuje umiejętnością zastosowania podstawowych dystynkcji pojęciowych filozofii chińskiej do wyjaśnienia współczesnych przemian kulturowych i politycznych Chin
FSH_04 Posiada teoretyczne podstawy właściwej interpretacji tekstów źródłowych filozofii chińskiej
FSH_05 Rozwinął umiejętności komunikacji międzykulturowej ze szczególnym uwzględnieniem kultury chińskiej
Kryteria oceniania
F – interpretacja tekstów źródłowych
P – zaliczenie w formie ustnej
Zaliczenie w formie ustnej, złożone z trzech pytań, na podstawie omówionych nurtów filozoficznych i zinterpretowanych tekstów źródłowych.
Literatura
1. Chan Wing-tsit, A Sourcebook in Chinese Philosophy, Princeton University Press, Princeton 1969.
2. Karyn Lai, An Introduction to Chinese Philosophy, Cambridge University Press, Cambridge 2008.
3. Bryan W. Van Norden, Introduction to Classical Chinese Philosophy, Hackett Publishing, Indianapolis 2011.
4. JeeLoo Liu, Wprowadzenie do filozofii chińskiej. Od myśli starożytnej do chińskiego buddyzmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
5. Benjamin Schwartz, Starożytna myśl chińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
6. Dawid Rogacz, Chińska filozofia historii. Od początków do końca XVIII wieku, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2019.
7. Fang Litian, Zhongguo gudai zhexue (2 vols.), Renmin Daxue Chubanshe, Beijing 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: