Estetyka i Hermeneutyka 22-FLFA-EIH
Treści wykładów:
1. Wstępna charakterystyka estetyki i hermeneutyki. Omówienie treści wykładów, literatury i formy zaliczenia.
2. Podstawowe założenia estetyki Wilhelma Diltheya.
3. Podstawowe założenia hermeneutyki Martina Heideggera. Ewolucja myślenia Heideggera po "Byciu i czasie" i jego zwrot ku problematyce sztuki. Stosunek Heideggera do tradycyjnej estetyki.
4. Koncepcja dzieła sztuki późnego Heideggera (sztuka jako źródło dzieła sztuki, rzecz-narzędzie-dzieło sztuki, prawda dzieła sztuki, tworzenie dzieła sztuki i jego przechowywanie, funkcje dzieła sztuki).
5. Heideggera myślenie poezji. Koncepcja czworokąta. Istota języka. Zadanie poety w „czasie marnym”.
6. Myślenie sztuki Martina Heideggera a wybrane współczesne praktyki artystyczne.
7. Estetyka Hansa-Georga Gadamera (sztuka i poznanie, heteronomia sfery estetycznej, doświadczenie estetyczne, gra jako sposób istnienia sztuki, funkcje sztuki).
8. Estetyka Hansa-Georga Gadamera wobec wybranych zjawisk sztuki współczesnej, takich jak: happening, performance, environment, itp..
9. Poglądy estetyczne Michaiła Bachtina (koncepcja sztuki i słowa, forma artystyczna, karnawalizacja, powieść polifoniczna).
10. Estetyka Paula Ricoeura (konflikt interpretacji; interpretacja jako dialektyka wyjaśniania i rozumienia; hermeneutyczna funkcja dystansu; język literacki; koncepcja metafory i symbolu; rola poety w procesie usensawniania świata; prawda fikcji literackiej; literackie gry z czasem; potrójna mimesis; literatura, etyka i tożsamość narracyjna) – dwa wykłady.
11. Paul Ricoeur wobec wyzwań powieści awangardowej (na przykładzie "Człowieka bez właściwości" Roberta Musila).
12. Estetyka Luigiego Pareysona ( formowanie dzieła sztuki, myśl i moralność w sztuce, treść i forma w sztuce, momenty procesu artystycznego, modelowość dzieła sztuki, interpretacja i kontemplacja, sztuka w życiu człowieka).
13. Estetyka i hermeneutyka w perspektywie "słabej ontologii" Gianniego Vattima
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: napisanie eseju (5-10 stron) w nawiązaniu do treści wykładów, rozmowa na temat eseju.
Literatura
1. Bachtin Michaił, "Estetyka twórczości słownej"
2. Dilthey Wilhelm, "Pisma estetyczne"
3. Gadamer Hans-Georg, "Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto"
4. Gadamer Hans-Georg, "Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej"
5. Gadamer Hans-Georg, "Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane"
6. Heidegger Martin, "Budować, mieszkać, myśleć"
7. Heidegger Martin, "Źródło dzieła sztuki", w: "Drogi lasu"
8. Heidegger Martin, "W drodze do języka"
9. Pareyson Luigi, "Estetyka. Teoria formatywności"
10. Ricoeur Paul, "Czas i opowieść", T. 1. - T.3.
11. Ricoeur Paul, "Język, tekst, interpretacja"
12. Vattimo Gianni, 'Koniec nowoczesności"
13. Vattimo Gianni, "Poza interpretacją"
14. Ziółkowska-Juś Anna, "Doświadczenie estetyczne i sztuka współczesna w hermeneutycznych horyzontach rozumienia" WN UAM, Poznań 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: