Etyka i film 22-FLFA-EIF
Celem wykładu jest prezentacja oraz analiza zagadnień dylematu moralnego opowiedzianych w filmie fabularnym. Wykład ma zatem charakter problemowy (a nie artystyczny, np. filmoznawczy), a w spektrum omawianych zagadnień znajdują się problemy z zakresu filozofii moralnej, jak odpowiedzialność społeczna i indywidualna, zagadnienie krzywdy i zadośćuczynienia, wiara, wola, samostanowienie.
W cyklu 2024/SL:
Kryteria ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności (2) Student/ka brał/a bardzo aktywny udział w trakcie zajęć – zgłaszał/a pytania merytoryczne i wnioski własne podczas dyskusji na prawie wszystkich zajęciach (to aktywność jest rozstrzygającym kryterium pomiędzy ocenami 4,5 i 5,0) dobry plus (+db; 4,5): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności; (2) Student/ka brał/a aktywny udział w zajęciach – zgłaszał pytania merytoryczne i wnioski własne podczas przynajmniej trzech zajęć dobry (db; 4,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności; (2) brał/a aktywny udział w zajęciach – zgłaszał pytania i uwagi merytoryczne podczas co najmniej dwóch zajęć dostateczny plus (+dst; 3,5): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności, (2) brał/a aktywny udział w jednych zajęciach dostateczny (dst; 3,0): Student/ka (1) nie ma więcej niż 2 nieuspr. nieobecności, (2) nie brał/a aktywnego udziału w zajęciach |
W cyklu 2024/SZ:
8.10.24: Wykład pierwszy: Dylemat etyczny jako historia filmowa? Film: „Dekalog Osiem”, reż K. Kieślowski, Polska 1988. 22.10.24: Wykład drugi: Sytuacja „pułapki” – sytuacja dylematu moralnego? Film: „Klopka („Pułapka”), reż. S.Gorubović, Serbia/Niemcy 2007. 5.11.25: Wykład trzeci: „Filozofia mocy” a etyka współczucia Film: „Rope”, reż A. Hitchcock, USA 1948. 19.11.24: Wykład czwarty: Dzieciństwo - uwikłanie w historię Film: „Dreszcze”, reż. W. Marczewski, Polska 1981. 3.12.24: Wykład piąty: Odmienność i przemoc Film "Woyzeck", reż W. Herzog, Niemcy 1979. 17.12.24: Wykład szósty: Pamięć i sumienie Film: „Caché” (“Ukryte”), reż. M. Haneke, Francja 2005. 14.01.25: Wykład siódmy: Nowe światy? Homo clausus w XXI w. Film: „The Lobster”, reż. Y. Lanthimos, Francja/Grecja/UK 2015. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W cyklu 2024/SZ: znajomość jęz. angielskiego na poziomie B1 (projekcje filmowe z ang. napisami) | W cyklu 2024/SL: Znajomość jęz. angielskiego na poziomie B1 (część filmów oglądamy z angielskimi napisami) |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Kryteria oceniania
Zaliczenie - na ocenę maks. 3,5: zaliczenie ustne
Rozstrzygające dla oceny powyżej 3,0: frekwencja i udział w dyskusji
Literatura
S. Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, tłum. M. Bukojemski, Warszawa 2011.
R. Kapuściński, Ten Inny, Kraków 2006.
F. Nietzsche, Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski [polecane od wydania drugiego].
R. Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003.
D.Rode et al., Metody dokumentalne w filmie, Warszawa 2013.
Ł. Ronduda, G. Sitek (red.), Historie filmu awangardowego..., Warszawa 2020.
S.J. Schneider (ed.), 1001 Movies You Must See Before You Die, London 2020 (2003: 1st Edition).
S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S.Magala, Warszawa 2010.
S. Zawiśliński, Kieślowski bez końca, Warszawa 1994.
S.Žižek, Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, tłum. G. Jankowicz i inni, Warszawa 2007.
Uwagi
W cyklu 2024/SL:
Zajęcia odbywają się mniej więcej co dwa tygodnie i trwają każdorazowo 180 minut – składają się na nie: |
W cyklu 2024/SZ:
Zajęcia odbywają się CO DWA TYGODNIE i trwają każdorazowo 180 minut – składają się na nie: - słowo wprowadzenia, dot. wybranej produkcji filmowej – maks. 10 min - projekcja filmowa – w większości ok. 90 min (najkrótsza: ok. 55 min, najdłuższa: ok. 120 min) - przerwa – ok. 15 min - wykładu tematyczny (do dylematu przedstawionego w filmie), prezentacja – ok. 20 min - dyskusja – co najmniej 40 min Licencja: W ramach tego przedmiotu korzystać będziemy z legalnych, oryginalnych wersji filmów, udostępnionych na zajęcia np. przez TVP VOD, AgainstGravity, EuropeanMovies, Ninateka, MUBI. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: