Wstęp do etyki 22-FLDL-WET
- Główne szkoły etyki filozoficznej a praktyki/interakcje;
- Aksjologiczne i normatywne podstawy rozumowań w kategoriach etycznych;
- Język i reguły analizy metaetycznej (preliminaria);
- Podst. umiejętność sadzenia, argumentacji, uzasadniania i komunikacyjno-- dyskursywnej interakcji (ze sporem etycznym włącznie);
- Podst. umiejętność etycznej problematyzacji wybranych praktyk społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 ; K_U03
K_W08
K_U05 ; K_U03
K_U1 ; K_K07
K_U03
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny X
Egzamin ustny
Egzamin z „otwartą książką”
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test X
Projekt
Esej (dotyczy LAB) X
Raport
Prezentacja multimedialna
Obecność, uważność, aktywność X
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Portfolio
Kryteria:
bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne doskonałe przygotowanie z lektury, wykonanie zadań i zaleceń, regularna uważność i aktywność (zapytywanie i dociekanie poprawnej odpowiedzi/wykładni znaczenia), staranne wykonanie ćwiczeń, pomysły na wykorzystania wiedzy we własnej ścieżce rozwojowej, badawczej lub zawodowej; obecność i współpraca; test końcowy minimum 90% punktacji
dobry plus (+db; 4,5): powyższe w stopniu wysokim, regularny udział
dobry (db; 4,0): powyższe w stopniu średnim, dość regularny udział
dostateczny plus (+dst; 3,5) i dst: powyższe w stopniu niskim, nieregularny udział
niedostateczny (ndst; 2,0): powyższe w stopniu znikomym, ponad 50% nieobecności, brak udziału
OSOBY Z IOS: odrębny tryb zaliczania przedmiotu i pakiet lektur
Praktyki zawodowe
Obserwacja (mgr Alicja Dłużewicz)
Literatura
Wybór:
BLOK 1: Arystoteles, "Etyka Nikomachejska"; Tomasz z Akwinu, "De conscientia"; W. H., Schrader, "Teorie sumienia", w: (red.), Transcendentalna filozofia praktyczna, Poznań 2000; I. Kant, "Metafizyka moralności"; W. Stróżewski, "W kręgu wartości"; J. St. Mill. "Utylitaryzm. O wolności" (2012, wznowienie); J. Bentham, "Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa"; E. Levinas, "Całość i nieskończoność"; H. Jonas, "Zasada odpowiedzialności"; J. Filek, "Filozofia odpowiedzialności"; A. MacIntyre "Dziedzictwo cnoty"; R. Brandt, "Etyka"; J. Hołówka, "Etyka w działaniu"; A. MacIntyre, "Krótka historia etyki"; M. Ossowska, "Podstawy nauki o moralności" i "Normy moralne. Próba systematyzacji"; P. Singer (red.), "Przewodnik po etyce"; E. Nowak, "Dysonans normatywny a porządek argumentacji"; A. Mele (Ed.), "The philosophy of action"; E. Nowak, "Wittgenstein. Od etyki do ślepego stosowania reguł i z powrotem", Ethics in Progress, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/eip/article/view/17879/17634; E. Nowak, "Ewolucja i osobliwość. Pojęcie prawa według Emmanuela Levinasa". Principia, nr LXI-LXII/2015, ss. 55-88.
BLOK 2: P. Bloom, "To tylko dzieci"; J. Haidt, "Prawy umysł"; P. Churchland, "Moralność mózgu"; M. Tomasello, "Dlaczego współpracujemy"; T. Nagel, "Pytania ostateczne"; B. Chyrowicz, "Bioetyka: anatomia sporu"; W. Galewicz (red.), "Antologia bioetyki"; B. Gert et al., "Bioetyka: ujęcie systematyczne"; W. Boratyński, E. Nowak, M. Szynkiewicz et., "University Students' vs. Lay People's Perspectives on Organ Donation and Improving Health Communication in Poland". Ethics in Progress, URL: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/eip/article/view/17877/17714 ; P. Singer, "Etyka praktyczna"; "Wyzwolenie zwierząt"; F. De Waal, "Małpy i filozofowie"; E. Nowak, "Can human and artificial agents share autonomy and categorical imperative–based ethics?" (FPED 2017), URL: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/fped/article/view/13198 ; case studies.
BLOK 3: G. Lind, "Jak uczyć studentów wypowiadania się i słuchania innych?", w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Edukacja demokratyczna, Poznań 2009; E. Nowak, "Ile znaczą kompetencje moralno-dyskursywne dla demokracji", w: K.M. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red.), Etyka życia publicznego, Poznań 2009; M. Siemek, "Inedita" (w druku)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: