Współczesne dylematy moralne 22-FLDL-WDM
Relatywizm (etyczny, kulturowy, aksjologiczny), absolutyzm, fundamentalizm.
Problem norm uniwersalnych. Dylematy związane z wielokulturowością
Etyka cnót i jej waga w życiu społecznym. Współczesne dylematy związane ze wspólnotowością i tożsamością moralną
Etyka deontologiczna a utylitaryzm. Zastosowanie i krytyka dwóch różnych strategii rozwiązywania dylematów moralnych
Pluralizm światopoglądowy i tolerancja. Problem granic tolerancji
Dylematy moralne związane z kryzysem ekologicznym
Bioetyczne dylematy moralne
"Bieda i jej stygmatyzacja. Problem "urasawiania" biednych"
Mechanizmy społecznej stygmatyzacji.
W cyklu 2021/SZ:
Treści szczegółowe: Cele szczegółowe: |
W cyklu 2022/SZ:
Treści szczegółowe: Cele szczegółowe: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
Wylicza podstawowe zagadnienia i problemy moralne współczesnego świata
Opisuje podstawowe problemy moralne współczesnego świata
Identyfikuje racje i różnice występujące pomiędzy stanowiskami etycznymi
Dostrzega zależności występujące pomiędzy etyka a warunkami kulturowymi, historycznymi, społecznymi i praktyką naukową
Uzasadnia swoje poglądy etyczne i zna techniki prowadzenia dyskusji etycznych
Samodzielnie dobiera treści i selekcjonuje informacje
Docenia znaczenie refleksji etycznej dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie: frekwencja (tylko 2 nieusprawiedliwione chorobą lub wypadkiem losowym nieobecności), praca pisemna, przygotowanie do zajęć (aktywność)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura dla przedmiotu - niezależnie od roku jego prowadzenia, wybranych w danym roku materiałów
Arystoteles, „Etyka nikomachejska”, PWN, Warszawa 1982.
Bauman Z., „Etyka ponowoczesna”, PWN, Warszawa 1996.
Chyrowicz B., „O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne, ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania”, Znak, Kraków 2008.
Hoffe J., „Pluralizm i tolerancja” [w:] J. Hoffe, „Etyka państwa i prawa”, Znak, Kraków 1993.
Hołówka J., „Relatywizm etyczny”, Warszawa 1981.
Hołówka J., „Etyka w działaniu”, Warszawa 2001.
Klee E., Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Kraków 2005
Lazari-Pawłowska I., „Relatywizm etyczny” [w:] „Etyka. Pisma wybrane”, Warszawa 1992.
MacIntyre, „Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności”, PWN, Warszawa 1996.
Nowak E., Cern K., „Ethos w życiu publicznym”, PWN, Warszawa 2008.
Opara S., „Jak żyć? Wykłady z etyki”, Akademia Humanistyczna, Pułtusk 2011.
Ricoeur P., Miłość i sprawiedliwość” [w:] „Filozofia osoby”, PAT, Kraków 1992.
Singer P., Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004.
Szahaj A., „Relatywizm i fundamentalizm”, WN UMK, Toruń 2008.
Taylor Ch., „Etyka autentyczności”, Znak, Warszawa 2001.
Woleński J., Hartman J., „Wiedza o etyce”, Warszawa 2008.
Wroński M., Czy plagiat popłaca (w: FORUM AKADEMICKIE), 4/2007
W cyklu 2021/SZ:
Wybrana literatura: |
W cyklu 2022/SZ:
Wybrana literatura: |
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
Wyboru rozważanych na zajęciach laboratoryjnych zagadnień dokonali sami Studenci - z zaproponowanej przez Prowadzącą listy, na pierwszych zajęciach |
W cyklu 2022/SZ:
Wyboru rozważanych na zajęciach laboratoryjnych zagadnień dokonali sami Studenci - z zaproponowanej przez Prowadzącą listy, na pierwszych zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: