Ontologia 22-FLDL-ONT
CELEM przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu zagadnień podejmowanych przez ontologię. Ponadto celem jest rozwijanie umiejętności egzegezy i interpretacji tekstów ontologicznych wielkich filozofów, poczynając od Parmenidesa, a na Heideggerze kończąc.
EFEKTY KSZTAŁCENIA. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien wykazać się umiejętnością: czytania ze zrozumieniem dzieł klasyków filozofii poświęconych rozważaniom ontologicznym; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu ontologii; systematyzowania wiedzy ontologicznej; porównywania różnych systemów ontologicznych; konstruowania dłuższych wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej na tematy ontologiczne; uczestniczenia w dyskusjach nad zagadnieniami ontologicznymi.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształceniaa student:
ONT_1. Posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych paradygmatów, kategorii i pojęć w tradycji zachodniej ontologii, potrafi wyjaśnić ich pochodzenie, wskazać ich wpływ na rozwój (Odniesienie do efektów kształcenia: K_W07)
ONT_2. Potrafi krytycznie omawiać i dyskutować najważniejsze zagadnienia i idee z zakresu ontologii przyrody, zarówno problemowo jak i historycznie (np. materializm / idealizm, monizm / dualizm, determinizm / indeterminizm, problem psychofizyczny, redukcjonizm, mechanicyzm, fizykalizm) (K_W08)
ONT_3. Potrafi konfrontować rozstrzygnięcia (dawne i współczesne) problemów ontologicznych z osiągnięciami nauki współczesnej (K_W15)
ONT_4. Rozumie szersze związki między filozoficznymi ujęciami przyrody a innymi sferami ludzkiej myśli i praktyki (np. religii, medycyny, techniki, etyki, ekologii) (K_U12)
ONT_5. Potrafi samodzielnie czytać i poprawnie interpretować klasyczne teksty z zakresu ontologii, również w szerszym kontekście filozoficznym i kulturoznawczym (K_U03)
ONT_6. Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_W10)
ONT_7. Posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych oraz przygotowania wystąpień ustnych w jęz. polskim (K_U14)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Kryteria oceny:
5 Student posiada znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 Student posiada bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
4 Student posiada dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 Student posiada zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jednak występują pewne niedociągnięcia
3 Student posiada dostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, występują nadto znaczne niedociągnięcia i błędy
2 Student posiada niezadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Literatura podstawowa:
E.J. Lowe, "A Survey of Metaphysics", Oxford 2002.
J. Kim, E. Sosa (eds.), "A Companion to Metaphysics", Malden 2009.
N.A. Manson, R.W. Barnard (eds.), "The Bloomsbury Companion to Metaphysics", London 2014.
J.W. Carroll, N. Markosian, "An Introduction to Metaphysics", Cambridge 2010.
T. Crane, K. Farkas, "Metaphysics: A Guide and Anthology", Oxford 2004.
A. Ney, "Metaphysics: An Introduction", London 2004.
W. Stróżewski, "Ontologia", Kraków 2004.
M. Tempczyk, "Ontologia świata przyrody", Kraków 2005.
S.T. Kołodziejczyk (red.), "Przewodnik po metafizyce", Kraków 2011.
M.J. Loux, "Metafizyka. Współczesne wprowadzenie", Lublin 2021.
Hempoliński M. (red), "Ontologia. Antologia tekstów filozoficznych", Wrocław 1994.
J. Such, M. Szcześniak, "Ontologia przyrodnicza", Poznań 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: