Metodologia 22-FLDL-MET
Wykłady obejmują następujące zagadnienia: 1. Tradycja logicznej rekonstrukcji wiedzy empirycznej: a) empiryczna baza badań naukowych; b) dystynkcja: analityczne - syntetyczne; c) pierwszy i drugi dogmaty empiryzmu; d) opozycja: terminy obserwacyjne - terminy teoretyczne; e) prawa nauki; f) opisowa charakterystyka teorii naukowych; g) teoria mocy predyktywnej predykatów teoretycznych; h) metoda eliminacji terminów teoretycznych Ramseya; i) kanoniczny model teorii empirycznej; j) semantyka dla teorii empirycznych (Przełęcki); k) krytyka dychotomii terminy obserwacyjne - terminy teoretyczne; l) niezdaniowe ujęcie teorii empirycznej (Sneed i Stegmüller); m) właściwości teorii empirycznych; n) ujęcia modeli teoretycznych (Achinstein, Wójcicki). 2. Metodologia nauk społecznych: a) naturalizm i antynaturalizm w metodologii nauk społecznych; b) założenie o racjonalności; c) interpretacja humanistyczna; d) teoria typów idealnych Webera; e) intuicjonizm antynaturalistyczny Diltheya; f) metodologia historii; g)krytyka historycyzmu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Potrafi rozpoznać i opisać podstawowe typy wytworów wiedzy naukowej.
Odróżnia podejście naturalistyczne od antynaturalistycznego w metodologii humanistyki
Charakteryzuje język nauki i potrafi definiować pojęcia
Potrafi odróżniać zdania analityczne od syntetycznych oraz potrafi charakteryzować i odróżniać różnego typu prawa nauki
Potrafi wymienić i scharakteryzować podstawowe składniki teorii naukowej
Potrafi wymienić funkcje, jakie w nauce pełnią modele teoretyczne i metafory
Potrafi poprawnie klasyfikować i systematyzować oraz przeprowadzić typologię
Potrafi zastosować różnego typu rodzaje wyjaśniania naukowego
Analizuje indukcyjne i dedukcyjne sposoby uzasadniania hipotez naukowych
Potrafi sformułować i zastosować kryteria demarkacji wiedzy Potrafi opisać specyfikę metodologiczną nauk społecznych w ujęciu antynaturalistów
Potrafi wymienić i opisać podstawowe składowe analizy wiedzy źródłowej
Opisuje, porównuje i odróżnia pod względem metodologicznym nauki przyrodnicze, społeczne i historyczne
Kryteria oceniania
egzamin
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J. Kmita, Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1973; E. Nagel, Struktura nauki, Warszawa 1970; Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2001; F. Suppe (ed.), The Structure of Scientific Theories, Urbana, Chicago, London 1977; R. Wójcicki, Metodologia formalna nauk empirycznych, Wrocław 1974; T. Benton, I. Craib, Filozofia nauk społecznych, Wrocław 2003; A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: