Drama - metody kreatywne w edukacji filozoficznej na etapie szkoły ponadpodstawowej 22-FINA-DRE
Treści przedmiotu:
1. Zastosowanie dramy w metodyce nauczania filozofii na etapie szkoły ponadpodstawowej
2. Zastosowanie psychodramy w metodyce nauczania filozofii na etapie szkoły ponadpodstawowej
3. Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie
4. Psychodrama i drama - proces grupowy
5. Psychodrama w oddziaływaniach terapeutycznych
6. Funkcje psychodramy i dramy w edukacji i naukach humanistycznych
7. Psychodrama a psychotechnika i socjotechnika
8. Formy wyrazu artystycznego w psychodramie i dramie. Teatr a psychodrama, teatr a drama
9. Psychodrama i drama jako alternatywna forma pracy z problemami natury etycznej i filozoficznej
10. Teoria dramy – założenia, techniki
11. Teoria Psychodrama – założenia, techniki
12. Wykorzystanie elementów muzycznych oraz plastycznych w dramie i psychodramie.
13. Teoretyczna i praktyczna analiza (z wykorzystaniem technik dramy i psychodramy) ważnych problemów współczesnego człowieka z zakresu etyki, filozofii, edukacji.
14. Konstruowanie i realizacja wybranych scenariuszy dramowych z elementami psychodramy: drama społeczna, drama estetyczna, drama literacka, drama filozoficzna, drama historyczna
15. Inne wybrane metody rozwijające kreatywność i twórczość w zkaresie edukacji filozoficznej, etycznej, obywatelskiej i społecznej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student posiada pogłębioną wiedzę o dramie i psychodramie oraz innych wybranych kreatywnych metodach kształcenia i rozumie w jaki sposób można je wykorzystać na lekcjach w szkole ponadpodstawowej
2. posiada doświadczenie w stosowaniu tych metod
3. posiada pogłębioną umiejętność posługiwania się metodą psychodramy i dramy
4 umie dokonań analizy wybranych ważnych problemów filozoficznych współczesnego człowieka za pomocą dramy
5. potrafi na zaawansowanym poziomie skonstruować wybrane scenariusze dramowe w zakresie elementów dramy społecznej, estetycznej, literackiej, filozoficznej, historycznej
Kryteria oceniania
aktywny udział na zajęciach ocena z pracy pisemnej zawierającą teoretyczną i praktyczną analizę metody dramy i psychodramy
Literatura
Dziedzic A., (1999) Drama a wychowanie, Warszawa
Dziedzic A.,(1998) Drama w szkole podstawowej, Warszawa
Michałowska D.,(2008) Drama w edukacji, Poznań
Pankowska K.,(1990) Drama - zabawa i myślenie, Warszawa
Pankowska K.,(1997) Edukacja przez dramę, Warszawa
Pankowska K., (2000) Pedagogika dramy, Warszawa
Reichel G., Rabensteina R., Thanhoffer M., (1997) Grupa i ruch, Warszawa
Roine E., (1999) Psychodrama. O tym, jak grać główną rolę w swoim życiu. Warszawa
Way B., (1995) Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa
Czapów G., Cz.,(1979) Psychodrama. PWN, Warszawa
Olimkiewicz E., (red.) (2001) Warsztaty edukacji twórczej. Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: