Etyczne wyzwania w nauce 22-ETDU-EWN
- pojęcie i rodzaje wiedzy naukowej,
- nauka i jej działy (klasyfikacja nauk),
- związki filozofii i etyki z poszczególnymi dziedzinami wiedzy naukowej,
- ekologia informacji i zagrożenia informacyjne,
- metody stosowane w nauce,
- etyka a nauki przyrodnicze i stosowane,
- eksperyment i obserwacja w nauce,
- - eksperymenty na zwierzętach,
- - eksperyment w naukach medycznych (eksperymenty na człowieku),
- redukcjonizm w nauce,
- etyka informatyczna,
- problem plagiatu w nauce,
- odpowiedzialność moralna uczonego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
- student pozsiada podstawową wiedzę o metodologicznej, filozoficznej i etycznej specyfice nauk szczegółowych,
- student zdobywa wiedzę na temat związków łączących nauki podstawowe, stykowe, kompleksowe i stosowane z etyką,
- student rozumie znaczenie refleksji filozoficznej dla procesu kształtowania podstaw kultury euro-atlantyckiej,
- student rozumie społeczne i poznawcze znaczenie etycznej i filozoficznej refleksji nad nauką .
Kryteria oceniania
Egzamin ustny - dwa pytania z listy
Referat - prezentacja
Zakres ocen: 2-5
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki, (różne wydania),
I. Kant, Metafizyka moralności, 2007
J.S. Mill, Utylitaryzm. O wolności, (różne wydania),
A. Grobler, Metodologia nauk, (różne wydania),
E. Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, 2005
B, Gert, Ch. Culver, D. Clouser, Bioetyka. Ujęcie systematyczne, 2010,
D. Joravsky, The Lysenko Affair, 1986,
P. Singer, Wyzwolenie zwierząt, 2004,
L. Floridi, J. W. Sanders, Mapping the foundationalist debate in computer ethics, (w:) Ethics and Information Technology, 4:1–9, 2002.
Materiały filmowe:
K.Musen, Quiet Rage: The Stanford Prison Experiment (1991),
P. Gibbs, How Evil Are You? | The Milgram Experiment (2009).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: