Teorie kultury 21-TKUL-24-MuzU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK_01
Zna historyczne teorie kultury
Muz_W02; Muz_W03
EK_02
Umie wskazać podstawowe teorie kultury obecne w muzykologii
Muz_U04
EK_03
Rozumie podstawowe pojęcia stosowane przy opisie zjawisk kulturowych
Muz_W01
EK_04
Zna współczesne teorie kultury
Muz_W02; Muz_W03
EK_05
Umie odtworzyć i krytycznie ocenić argumentację zawartą w literaturze fachowej
Muz_U02; Muz_U04; Muz_U05
EK_06
Umie posługiwać się podstawowymi źródłami bibliograficznymi
Muz_U03
EK_07
Dostrzega związki między muzykologią a teoriami kultury
Muz_U01; Muz_U04
Kryteria oceniania
F – obserwacja pytań zadawanych podczas zajęć i dyskusja nad nimi
P – egzamin pisemny (rozwiązanie problemu)
Literatura
Piotr Chmielewski (1988) „Kultura i ewolucja” cz. I s. 17 – 230 Warszawa: PWN;
Robert Wright (2005) „Nonzero. Logika ludzkiego przeznaczenia” Warszawa: Pruszyński i S-ka;
Bronisław Malinowski (2000) „Jednostka, społeczność, kultura” rozdz. Kultura, s. 82 – 140; rozdz. Kultura jako wyznacznik zachowania się, s. 141 – 171; rozdz. Kultura i zachowanie się człowieka, s. 172 – 208. Warszawa: PWN
Bronisław Malinowski (2000) „Kultura i jej przemiany” rozdz. Teoria funkcjonalna, s. 11 – 32; rozdz. Naukowa teoria kultury, s. 33 – 144. Warszawa: PWN
Claude Lévi-Strauss (2009) „Antropologia strukturalna” rozdz. I Wprowadzenie: historia i etnologia; II Analiza strukturalna w językoznawstwie i antropologii; III Język i społeczeństwo; IV Językoznawstwo i antropologia; V Posłowie do rozdziałów III i IV s. 9 – 102; rozdz. XV Pojęcie struktury w etnologii s. 275 – 319. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
Edward O. Wilson (2002) „Konsiliencja” rozdz. 7, 8, 9, 10 „Od genów do kultury”, „Przystosowawcza wartość natury ludzkiej”, „Nauki społeczne”, „Sztuka i jej interpretacja” s. 189 – 357.
Steven Pinker (2005) „Tabula rasa. Spory o naturę ludzką” cz. I „Czysta tablica, szlachetny dzikus i duch w maszynie” rozdz. 1, 2, 3, 4, 5 s. 17 – 155 oraz rozdz. 20 „Sztuka i nauki humanistyczne” s. 570 – 597.
Barkow, J. H. (2006). ‘Introduction: Sometimes the Bus Does Wait’, w: Missing the Revolution: Darwinism for Social Scientists (red. Jerome H. Barkow), New York: Oxford University Press, s. 3-59.
Biedrzycki, M. (Mariusz) (1998). Genetyka Kultury. Warszawa: Pruszyński i S-ka
Blackmore, S. (1999). The Meme Machine. Oxford: Oxford University Press.
Blackmore, S. (2000). The power of memes. Scientific American 283(4): 52–61.
Buss, D. (1999). Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind. Boston: Allyn and Bacon. Wersja polska: “Psychologia ewolucyjna” Gdańsk: GWP 2001, do przeczytania rozdz. 2 “Psychologia ewolucyjna – nowa nauka”, s. 56-91.
Dawkins, R. (1976). The Selfish Gene. Oxford: Oxford University Press. Wersja polska: „Samolubny gen” do przeczytania rozdz. 11 “Memy – nowe replikatory”
Dawkins, R. (1982). The Extended Phenotype: The Gene as the Unit of Selection. Oxford: Freeman. Wersja polska: “Fenotyp rozszerzony” Warszawa: Prószyński i S-ka 2003.
Eibl-Eibesfeldt I. (1985). Der vorprogramierte Mensch: das Ererbte als bestimmender Faktor im menschlichen Verhalten, Kiel: Orion-Heimreiter Verlag.
Gazzaniga, M. S. (2008). Human: The Science behind What Makes Us Unique. New York: Ecco/HarperCollins.
Jablonka, E.; Lamb, M.J. (2005) Evolution in Four Dimensions: Genetic, Epigenetic, Behavioral, and Symbolic Variation in the History of Life. Cambridge: MIT Press.
Lorenz, K. ( 1970/1971). Studies in animal and human behaviour (Vol. 1/2 ). Cambridge: Harvard University Press.
Miller, G. (2000). The Mating Mind: How Sexual Choice Shaped the Evolution of Human Nature. New York: Doubleday Books. Wersja polska: “Umysł w zalotach” Poznań: Rebis 2004.
Pinker, S. (1998). How the Mind Works. New York: Norton. Wersja polska: “Jak działa umysł” Warszawa: Książka i Wiedza 2002, rozdz. 1 “Standardowe wyposażenie “ s. 11-70.
Sperber, D.; Hirschfeld, L. (1999). ‘Culture, Cognition, and Evolution’, in Robert A. Wilson and Frank C. Keil (red.), The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences, cxi–cxxxii.
Tooby, J.; Cosmides, L. (1992). The psychological foundations of culture. W: J. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby (red.) The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. New York: Oxford University Press: 19-136.
Wilson, E. O. (1975). Sociobiology. The New Synthesis. Cambridge: Harvard University Press. Wersja polska: “Socjobiologia” (wydanie popularnonaukowe) Poznań: Zysk i S-ka 2000, rozdz. 26 „Człowiek. Od socjobiologii do socjologii”, s. 291-323.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: