Psychologia muzyki (wykład) 21-PMW-11-MuzU
Kolejne wykłady cyklu poświęcone są następującym zagadnieniom:
1. Psychologia muzyki a muzykologia – początki psychologii muzyki i jej mariażu z muzykologią, „rozstanie” i powrót;
2. Teorie umysłu;
3. Umysł muzyczny – zdolności specyficznie muzyczne czy adaptacja innych zdolności? Konsekwencje dla muzykologii;
4. Umysł muzyczny – modele neuropsychologiczne i neurobiologiczne oraz ich znaczenie dla muzykologii;
5. Słuch absolutny;
6. Tonalność;
7. Temporalne aspekty muzyki – O psychologicznych własnościach organizacji czasu muzycznego;
8. Podstawowe teorie emocji;
9. Specyfika związku muzyki z emocjami;
10. Mechanizmy poznawcze odpowiedzialne za doświadczenie emocjonalne muzyki;
11. Emocje muzyczne z perspektywy inter-kulturowej;
12. Ewolucyjna geneza emocji muzycznych;
13. Rozwój zdolności muzycznych w ontogenezie;
14. Funkcje muzyki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu uczestnictwa w wykładach student:
opisuje specyfikę psychologii muzyki, rozumie i wyjaśnia potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu psychologii muzyki w muzykologii, objaśnia podstawowe zasady przetwarzania bodźców muzycznych przez system poznawczy człowieka, interpretuje koncepcje muzykologiczne w kategoriach psychologicznych, ocenia i krytykuje metody badania muzycznych zdolności poznawczych człowieka, prowadzi samodzielne wnioskowania w oparciu o strategie redukcyjne, korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim, formułuje tezy naukowe dotyczące zjawisk muzycznych, weryfikuje poglądy humanistyczne z perspektywy wiedzy psychologicznej, jest świadomy konieczności samodzielnego poszukiwania wiedzy.
Kryteria oceniania
Przewiduje się egzamin ustny.
Skala ocen wraz z kryteriami oceny:
5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – dobra i w niektórych obszarach wyróżniająca się wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Deutsch, D. (Ed.). (1999) The Psychology of Music, 2nd Edition, San Diego: Academic Press.
2) Sloboda, J.A. (2002) Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina.
3) Peretz, I.; Coltheart, M. (2003) Modularity of Music Processing, Nature Neuroscience, 6, 688–691.
4) McMullen, E.; Saffran, J.R. (2004) Music and Language: A Developmental Comparison, Music Perception, 21/3, 289–311.
5) Trehub, S.E. (2003) The Developmental Origins of Musicality, Nature Neuroscience, 6/7, 669-673.
6) Krumhansl, C.L. (1997) An Exploratory Study of Musical Emotions and Psychophysiology, Canadian Journal of Experimental Psychology 51/4, s. 336-353.
7) Thompson, W.F. (2009) Music, Thought, and Feeling: Understanding the Psychology of Music, New York: Oxford University Press.
8) Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: