Moduł C - antropologiczno-muzyczny 21-MODC-12-MuzU
Treści kształcenia:
- Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminologia z zakresu muzyki popularnej i tradycyjnej;
- Kultura popularna i muzyka w żywej tradycji jako przedmiot badań naukowych; przegląd stanowisk i szkół badawczych
- Muzykologia wobec muzyki popularnej i tradycyjnej; narzędzia i metody badawcze; problemy z analizą muzyki popularnej i tradycyjnej
- Muzyka popularna a muzyka tradycyjna; fenomen world music i muzyki folkowej; muzyka w epoce społeczeństwa informacyjnego
- Nurty muzyki rockowej: blues, rock and roll, rock, art-rock, grunge, heavy metal, reggae,
- Nurty muzyki pop: funk, soul, rap, pop, disco
- Nurty w muzyce w żywej tradycji
- Etnomuzykologia wobec współczesnych przeobrażeń muzyki ludowej i tradycyjnej
- Istota geograficznego różnicowania muzyki tradycyjnej
- Początki przenikania się muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną
- Muzyka w żywej tradycji w Europie
- Muzyka w żywej tradycji w Azji
- Muzyka w żywej tradycji w Afryce
- Muzyka w żywej tradycji w Ameryce Płd. I Płn.
- Muzyka w żywej tradycji w Australii i Oceanii
- Muzyka w żywej tradycji w Polsce
- Współczesne mariaże muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe zagadnienia z zakresu kultury popularnej oraz etnomuzykologii
- orientuje się w różnych ujęciach i strategiach badawczych oraz w specyfice badań nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji
- prawidłowo posługuje się pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o muzyce popularnej i muzyki w żywej tradycji
- rozróżniania najważniejsze style i gatunki muzyki popularnej oraz cechy charakterystyczne dla muzyki tradycyjnej danego regionu geograficznego
- potrafi dokonać analizy oraz interpretacji utworu muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji
- rozumie potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu różnych nauk humanistycznych i społecznych w badaniach nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji
- korzysta z najnowszych opracowań naukowych z zakresu muzyki popularnej i etnomuzykologii
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- zaliczeniowa praca pisemna
Literatura
A: Muzyka popularna
Ch. Hamm, Putting Popular Music in its Place. Cambridge MA, 1995.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną. Kraków 2010.
S. Frith, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Kraków 2011.
A. Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań 2011.
J. Kasperski, Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii, praca doktorska pod kierunkiem prof. dra hab. R. D. Golianka, Poznań 2010.
A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 2006.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej. Poznań 2005.
R. Middleton, Popular Music Analysis and Musicology: Bridging the Gap. „Popular Music” 12 (1993).
R. Middleton (red.), Reading Pop: Approaches to Textual Analysis in Popular Music. New York 2000.
R. Middleton, Studying Popular Music. Philadelphia 2000.
K. Negus, Popular Music in Theory: An Introduction. Connecticut 1996.
M. Rychlewski, Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011.
R. Shuker, Popular Music. The Key Concepts. London and New York 2005.
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków 2003.
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań 1998.
P. Tagg, Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice, “Popular Music” 2 (1982).
P. Tagg, Kojak – 50 Seconds of Televison Music. Towards the Analysis of Affect in Popular Music. Göteborg 1979.
P. Tagg, Ten Little Title Tunes. Towards a Musicology of Mass Media, New York and Montreal, 2003.
R. Walser, Running With the Devil: Power, Gender, and Madness in Heavy Metal Music, Middletown 1993.
B: Muzyka w żywej tradycji:
Blacking, John, How Musical is Man? Seattle: 1973.
Czekanowska, Anna, Etnografia muzyczna Warszawa:1971.
Czekanowska, Anna, Kultury muzyczne Azji Kraków: 1981.
Kubik, Gerhard „Kognitive Grundlagen afrikanischer Musik“ w: Simon, A. (red.) Musik in Afrika. Berlin: 1983, s. 327 – 373
Żerańska-Kominek, Sławomira Muzyka w kulturze Warszawa: 1995
Żerańska-Kominek Sławomira, Antropologiczne ujęcie problemu analizy muzycznej, "Muzyka" 2000, nr 4;
Dadak-Kozicka Katarzyna, Pionowy wymiar antropologii. "Muzyka" 1992;
Kurkela Vesa, Muzyka ludowa a muzyka młodzieżowa. Wpływy wschodnie. Dwie debaty o współczesnej muzyce ludowej. "Muzyka" 2001, nr 3;
Alvarez-Pereyre Frank, Arom Simha, Ethnomusicology and the Emic/Etic Issue. "The World of Music" 1993, nr 1;
Hobsbawm Eric, Introduction: Inventing Traditions. W: The Invention of Tradition, red. E. Hobsbawm and T. Ranger. Cambridge 1983, 1-14;
Pressing Jeff, Psychological Constraints on Improvisational Expertise and Communication. W: In the Course of Performance. Studies in the World of Musical Improvisation, red. Bruno Nettl, Melinda Russel. Chicago and London 1998;
Rice Timothy, Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography. "Ethnomusicology" 47 (2003), no 2;
Malinowski Bronisław, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Warszawa 2002;
Qureshi Regula Burckhardt, Music Anthropologies and Music Histories: A Preface and an Agenda, "Journal of the American Musicological Society", Vol. 48, No. 3 (1995);
Shelemay Kay Kaufman, The Ethnomusicologist and the Transmission of Tradition, "The Journal of Musicology", Vol. 14, No. 1. (1996);
Cohen Sara, Ethnography and Popular Music Studies, "Popular Music", Vol. 12, No. 2. (1993);
Keil Charles, Applied Sociomusicology and Performance Studies, "Ethnomusicology", Vol. 42, No. 2. (1998)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: