Moduł A - historyczno-muzyczny (do 1800 roku) 21-MODA-23-MuzU
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi sposobami zastosowania techniki cantus firmus, izorytmii, imitacji, izomeliki, kanonu oraz parodii na przykładzie repertuaru muzycznego skomponowanego przed 1800 rokiem.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z analizą repertuaru
muzycznego średniowiecza, renesansu i baroku
- student posiada umiejętność analizy repertuaru muzycznego średniowiecza,
renesansu i baroku w kontekście zastosowanych technik kompozytorskich
- zna i rozumie w sposób szczegółowy i uporządkowany twórczość
kompozytorów okresu średniowiecza, rensansu i baroku pod kątem
zastosowanych technik kompozytorskich
- student potrafi przedstawić wyniki analiz wykorzystując specjalistyczną
terminologię
- zna i rozumie w sposób szczegółowy specyfikę i przemiany form muzycznych
reprezentatywnych dla epoki średniowiecza, renesansu i baroku
- zna i rozumie tendencje w historii kultury muzycznej oraz posiada orientację
w specjalistycznym piśmiennictwie muzykologicznym z zakresu technik
kompozytorskich średniowiecza, renesansu i baroku
- student potrafi rozpoznać i opisać przykłady zastosowania omawianych
technik kompozytorskich w utworach innych epok
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywny udział w zajęciach
- przygotowanie do zajęć na podstawie wybranych artykułów z literatury
przedmiotu
- kolokwium ustne
Literatura
A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v.
Palisca, New York 2009.
A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York
1998.
M. Bukofzer, Muzyka w epoce baroku, Kraków 1970.
Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.
A. Duerr, Kantaty Jana Sebastiana Bacha, tłum. A. Teske, Lublin 2004.
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.
P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze
muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.
J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.
D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.
E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.
R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978.
H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues
Handbuch der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.
Sz. Paczkowski, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku,
Lublin 1998.
L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.
P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii
muzycznej, Kraków 2000.
A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965.
R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.
D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.
Z. M. Szweykowski (red.), Historia muzyki w XVII wieku, t. 1 – 5, Kraków 2000
– 2007.
M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.
Ch. Wolff, Johann Sebastian Bach. Muzyk i uczoy, tłum. B. Świderska,
Warszawa 2011.
M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.
Dodatkowo wybrane artykuły z literatury muzykologicznej odnoszące się do szczegółowych zagadnień i utworów omawianych na zajęciach.
W cyklu 2020/SZ:
A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. |
W cyklu 2021/SZ:
A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. |
W cyklu 2022/SZ:
A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: