Kontrapunkt 21-KON-11-Muz
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z technikami kontrapunktycznymi renesansu. Studenci uzyskują podstawową wiedzę na temat dawnych tonacji i technik kompozytorskich, rozumieją specyfikę polifonii renesansowej, nabywają umiejętność tworzenia konstrukcji wielogłosowych i analizy kontrapunktycznych faktur.
W cyklu 2020/SZ:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z technikami kontrapunktycznymi renesansu. Studenci uzyskują podstawową wiedzę na temat dawnych tonacji i technik kompozytorskich, rozumieją specyfikę polifonii renesansowej, nabywają umiejętność tworzenia konstrukcji wielogłosowych i analizy kontrapunktycznych faktur. |
W cyklu 2021/SZ:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z technikami kontrapunktycznymi renesansu. Studenci uzyskują podstawową wiedzę na temat dawnych tonacji i technik kompozytorskich, rozumieją specyfikę polifonii renesansowej, nabywają umiejętność tworzenia konstrukcji wielogłosowych i analizy kontrapunktycznych faktur. |
W cyklu 2022/SZ:
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z technikami kontrapunktycznymi renesansu. Studenci uzyskują podstawową wiedzę na temat dawnych tonacji i technik kompozytorskich, rozumieją specyfikę polifonii renesansowej, nabywają umiejętność tworzenia konstrukcji wielogłosowych i analizy kontrapunktycznych faktur. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe terminy z zakresu kontrapunktu renesansowego
- potrafi posługiwać się fachową terminologią z zakresu kontrapunktu renesansowego
- zna zasady i gatunki kontrapunktu renesansowego
- prawidłowo posługuje się poznanymi zasadami renesansowego kontrapunktu przy komponowaniu melodii oraz kanonu
- posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i kontrapunkcie oraz zdolność analizowania pod tym kątem repertuaru renesansowego
- rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje pomiędzy teorią a praktyką kompozytorską
Kryteria oceniania
Obecność - 10% oceny końcowej
AKTYWNY udział w zajęciach - 30% oceny końcowej
wykonywanie zadań domowych - 25% oceny końcowej
kolokwium zaliczeniowe - 35% oceny końcowej
bardzo dobry (bdb; 5,0): 90-100%
dobry plus (+db; 4,5): 85-89%
dobry (db; 4,0): 80-84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 70-79%
dostateczny (dst; 3,0): 60-69%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59%
Literatura
P. Schubert, Modal counterpoint: Renaissance style, Oxford 2007.
D. Thomas, Kontrapunkt. Eine Satzlehre zur Vokalpolyphonie des 16. Jahrhunderts, Köln 1997.
J. M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3 (Od XVII do XX wieku), Kraków 1990.
J. Gawlas, Kontrapunkt: podstawowe zasady, Kraków 1979.
K. Jeppesen, Kontrapunkt, Leipzig 1978. [wersja anglojęzyczna: K. Jeppesen, Counterpoint: the polyphonic vocal style of the sixteenth century , tłum. G. Haydon, New York 2018.]
H. Feicht, Polifonia renesansu, Kraków 1976.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: