Instrumentologia 21-INS-f-SZ-Muz
Student: 1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: sposobu wydobycia dźwięku na poszczególnych instrumentach, ich konstrukcji, możliwości brzmieniowych oraz kontekstów, w jakich były używane w historii muzyki, najważniejszych instrumentów wpływających na obraz polskiej muzyki ludowej; historii i przemian instrumentarium; roli instrumentów w obrzędowości ludowej cyklu dorocznego i rodzinnego; 2) rozumie: znaczenie, jakie odgrywa dobór instrumentów przy wykonywaniu różnego rodzaju muzyki oraz idiomatykę poszczególnych instrumentów; różnicę między profesjonalnymi i ludowymi odmianami instrumentów w zakresie budowy, technik wykonawczych, repertuaru oraz kontekstu funkcjonowania;3) posiada umiejętności: wzrokowego i słuchowego rozpoznawania poszczególnych instrumentów oraz werbalnego porównywania ich idiomów
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Literatura
C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Kraków 1989 H. Mayer Brown i S. Sadie (ed.), Performance Practice, t. 1 i 2, New York 1990D. Munrow, Instruments in the Middle Ages and Renaissance, London 1976Hermann Erpf, Lehrbuch der Instrumentation und Instrumentenkunde, Mainz 1959 Włodzimierz Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Kraków 1971Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski, P. Dahlig, A. Kopoczek. Łódź 1990 Jadwiga i Marian Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy: Wybór prac, (red. Ludwik Bielawski). Kraków 1973Ewa Dahlig, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce. Warszawa 2001.
David D. Boyden, Dzieje gry skrzypcowej od początków do roku 1761 (1965), Kraków 1980
(rozdz. I, II, III, V, IX, XIV) [BZM]
Alexander Buchner, Encyklopedia instrumentów muzycznych (1985), Racibórz 1994 (rozdz. I) [BZM]
Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, Kraków 1972 (rozdz. IV.11-14) [BZM]
Jerz Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków (1982), Warszawa 1995 (rozdz. II) [BZM]
W. Henry Hill et al., Antonio Stradivari (1902/1963), Kraków 1975 [BZM]
J.Jaskulski, J. Podbielski, R.Wieczorek, "Polakowi tylko Boga a skrzypic". Dzieje
lutnictwa na ziemiach polskich do II wojny światowej, Poznań 1996. [BZM]
Jess J. Josephs, Fizyka dźwięku muzycznego, Poznań 1970 (rozdz. 6, 7, 8). [BZM II.2014]
Włodzimierz Kamiński, Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich, Kraków 1971 [BZM]
Włodzimierz Kamiński, Skrzypce polskie. Kraków 1969
Włodzimierz Kamiński, Józef Świrek, Lutnictwo. Wstęp do sztuki lutniczej, Kraków 1972 [BZM]
Stanisław Olędzki, Polskie instrumenty ludowe, Kraków 1978 [BZM]
Bohdan Pociej, Klawesyniści francuscy, Kraków 1969 (s. 43-59)
Irena Poniatowska, Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa 1991 (s.15-46) [BZM]
S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994.
Irena Rackiewicz, Klawesyn. Studium instrumentologiczne, Bydgoszcz 1987 [BZM]
Józef Reiss, Skrzypce i skrzypkowie, Kraków 1955
Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych (1940), Kraków 1989 (rozdz. IV.15-18) [BZM]
Krzysztof Szlifirski, Elektryczne instrumenty muzyczne, w: Encyklopedia muzyki PWN, Warszawa 1995
Kazimierz Sikorski, Instrumentoznawstwo, Kraków 1975 [BZM II.54]
Zdzisław Szulc, Słownik lutników polskich, Poznań 1953 [BZM]
B. Szydłowska-Ceglowa, Staropolskie nazewnictwo instrumentów muzycznych, Wrocław 1977 [BZM]
Beniamin Vogel, Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, Kraków 1980 (s.49-103) [BZM]
Beniamin Vogel, Fortepian polski, Warszawa 1995 (s. 19-38) [BZM]
Beniamin Vogel, Przemysł muzyczny Warszawy w 20-leciu międzywojennym, "Muzyka" 30 (1985) nr 3-4.
II. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
A. Historia dyscypliny
Robert Donington, Instruments, w: Grove, London 1954
Genevieve Dournon, Organology, w: Etnomusicology. An introduction, ed. Helen Myers, London 1992
(s. 245-300)
Hans H. Dräger, Instrumentenkunde, w: MGG, 1 ed., Kassel 1968
John H. van den Meer, Instrumentenkunde, w: MGG, 2 ed., Kassel 1996
Klaus Wachsmann, Instruments, classification of, w: New Grove, London 1980
B. Technologia
Herbert Heyde, Musikinstrumentenbau, 15.-19. Jahrhundert. Kunst-Handwerk-Entwurf, Leipzig 1986 [BZM]
C. Ikonografia
Werner Bachmann, Die Anfänge des Streichinstrumentenspiels, Leipzig 1964 [BZM]
Brigitte Geiser, Studien zur Frühgeschichte der Violine, Bern 1974 [BZM]
Jerz Gołos, Wstęp do ikonografii muzycznej, w: Muzyka religijna w Polsce. Materiały i studia. Tom VII, wyd. J. Pikulik, Warszawa 1985 [BZM]
D. Praktyka wykonawcza
Martin Elste, Klawesyn - nostalgiczna maszyna muzyczna, "Canor" IV/3 (1994), s. 37-44 [BZM]
Dieter Gutknecht, Geschichte der Aufführungspraxis, Köln 1993 [BZM]
Performance Practice, ed. Howard M. Brown, t. 1-2, London 1988 (wybór) [BZM]
Peter Reidemeister, Historische Aufführungspraxis, Darmstadt 1988
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: