Historia muzyki średniowiecza i renesansu cz.1 ćwiczenia 21-HMSRC1-11-Muz
Celem zajeć jest przekazanie wiedzy dotyczącej podstawowych tendencji w rozwoju historii muzyki antyku, średniowiecza i renesansu, oraz literatury piśmienniczej dotyczącej omawianych zagadnień. W trakcie zajęć objaśnione zostaną zjawiska i procesy zachodzące w myśli teoretycznej, repertuarze oraz praktyce muzycznej wspomnianych epok. Szczególny nacisk położony zostanie na przekazanie wiedzy dotyczącej związków pomiędzy tendencjami dominującymi na poszczególnych etapach rozwoju muzyki antyku, średniowiecza i renesansu a procesami historyczno-społeczno-kulturowymi.
Objaśniona zostanie fachowa terminologia oraz metody analizy i interpretacji repertuaru muzycznego antyku, średniowiecza i renesansu, a także zaprezentowane zostaną prawidłowe sposoby ich zastosowania przy pracy analitycznej. Studenci zostaną również przygotowani do zastosowania orientacji teoretycznych w praktyce badawczej, będą mieli możliwość zdobycia umiejętności słuchowego rozpoznania repertuaru muzyki antyku, średniowiecza i renesansu oraz jego prawidłowej analizy i interpretacji. W tym celu zapoznani zostaną z cechami charakterystycznymi dla repertuaru muzycznego danej epoki i będą mieli możliwość praktycznej konfrontacji przy rozpoznawaniu konkretnych kompozycji.
Ważnym elementem prowadzonych zajęć będzie także ułatwienie studentom postrzegania relacji pomiędzy procesami historycznymi, kulturowymi i społecznymi a rozwojem muzyki antyku, średniowiecza i renesansu.
Wskazane zostaną sposoby i metody docierania do niezbędnych informacji, ich analizy i interpretacji w kontekście rozwoju muzyki wymienionych epok.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
- prawidłowo posługuje się fachową terminologią z zakresu historii muzyki średniowiecza i renesansu
- zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii muzyki średniowiecza i renesansu oraz posiada orientację w związanej z tymi zagadnieniami literaturze piśmienniczej
- klasyfikuje i objaśnia przebieg zjawisk i procesów historyczno-muzycznych obejmujących okres średniowiecza i renesansu
- posiada ogólną znajomość repertuaru muzycznego średniowiecza i renesansu oraz potrafi słuchowo rozpoznać materiał muzyczny tego okresu
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji materiału muzycznego średniowiecza i renesansu
- potrafi wskazać elementy dzieła muzycznego i wzorce budowy formalnej charakterystyczne dla kompozycji średniowiecza i renesansu
- posiada postawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania zasad muzyki i harmonii w analizie repertuaru muzyki średniowiecza i renesansu
- posiada umiejętność odczytania tekstu nutowego, analizy formy i stylu kompozycji oraz interpretacji utworu z repertuaru muzyki średniowiecza i renesansu
- posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji, ich analizowanie i interpretowanie w kontekście rozwoju historii muzyki średniowiecza i renesansu
- wskazuje, definiuje i określa związki pomiędzy zjawiskami historycznymi, kulturowymi, społecznymi i muzycznymi średniowiecza i renesansu
Kryteria oceniania
Obecność - 10% oceny końcowej
AKTYWNE uczestnictwo w zajęciach (przygotowanie do zajęć) - 20% oceny końcowej
Prezentacja - 25% oceny końcowej
Kolokwium zaliczeniowe - 25% oceny końcowej
Testy wiedzy muzycznej (ustne lub pisemne) - 20% oceny końcowej
bardzo dobry (bdb; 5,0): 90-100%
dobry plus (+db; 4,5): 85-89%
dobry (db; 4,0): 80-84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 70-79%
dostateczny (dst; 3,0): 60-69%
niedostateczny (ndst; 2,0): 0-59%
Literatura
A History of Western Music, 8th edition, ed. J. P Burkholder, D. J. Grout, C. v. Palisca, New York 2009.
A. Atlas, Renaissance music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998.
Z. Dobrzańska-Fabiańska, Polifonia średniowiecza, Kraków 2000.
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, rozdz. I – V.
P. Gancarczyk, Muzyka wobec rewolucji druku i przemiany w kulturze muzycznej XVI wieku, Toruń 2011.
J. Harper, Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 2002.
D. Hiley, Chorał Kościoła zachodniego. Podręcznik. Kraków 2019.
E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999.
R. H. Hoppin, Medieval Music, New York 1978, rozdz. II-IV.
H. Möller, R. Stephen (hrsg.), Die Musik des Mittelalters. Seria: Neues Handbuch
der Musikwissenschaft, red. C. Dahlhaus, t. 2, Laaber 1991.
L. L. Perkins, Music in the Age of the Renaissance, New York 1999.
P. Poźniak, Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w historiografii muzycznej, Kraków 2000.
A. Seay, Music in the Medieval World, New Jersey 1965, rozdz.II-III.
R. Strohm, The Rise of European Music, 1380-1500, Cambridge 1993.
D. Szlagowska, Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1996, rozdz. VI, VII.
Z. M. Szweykowski, Między kunsztem a ekspresją, t. 1, Kraków 1992.
M. Ulrich, Atlas muzyki, Warszawa 2002.
R. Wieczorek, Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Poznań 1995.
M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: