Etnomuzykologia z elementami antropologii kulturowej cz. 2 21-EAK-24-Muz
1) Przedmiot badań, metody i cele etnomuzykologii
2) Miejsce badań etnomuzykologicznych w koncepcjach muzykologii globalnej
3) Kierunki badań w historii dyscypliny do poł. XX w.
4) Zmiany w podejściu do badań terenowych
5) Metoda porównawcza i jej zastosowania w przeszłości i obecnie
6) Badania historyczne w etnomuzykologii
7) Rodzaje źródeł w badaniach etnomuzykologicznych
8) Struktura muzyczna a struktura społeczna w społecznościach zhierarchizowanych i niezhierarchizowanych
9) Kierunek kognitywny w badaniach etnomuzykologicznych; przykłady etnoteorii w kulturach tradycyjnych
10) Antropologia postmodernistyczna i jej wpływ na etnomuzykologię
11) Performatywny kierunek badań w etnomuzykologii
12) Wpływ mediów na przekaz tradycji muzycznych
13) Gender studies w etnomuzykologii
14) Współczesne teorie dotyczące genezy muzyki
15) Transkrypcja muzyczna
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi:
opisać specyfikę etnomuzykologii,
wyjaśnić potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu antropologii muzycznej w muzykologii,
objaśnić podstawowe zasady interpretacji zjawisk związanych z tworzeniem, wykonywaniem i odbiorem muzyki jako wytworu człowieka,
interpretować koncepcje muzykologiczne w kategoriach antropologicznych,
ocenić i poddać krytyce metody badania zachowań muzycznych człowieka,
przeprowadzić samodzielne wnioskowania w oparciu o strategie redukcyjne,
korzystać ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim,
formułować tezy naukowe dotyczące zjawisk muzycznych.
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach
kolokwium ustne po I semestrze
egzamin ustny po II semestrze
Literatura
1) Merriam Alan P., The Anthropology of Music. Bloomington 1964;
2) Blacking, John, How Musical is Man? Seattle 1973;
3) Żerańska-Kominek, Sławomira Muzyka w kulturze. Warszawa 1995; 4) Jw., Antropologiczne ujęcie problemu analizy muzycznej, "Muzyka" 2000, nr 4;
5) Jw., Karol Darwin a problem pochodzenia muzyki. „Muzyka” 2001; 6) Malinowski Bronisław, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Kraków 2002;
7) Barz Gregory F. & Cooley Timothy J. (red.), Shadows in the Field. Oxford 2008.
8) Najnowsze art
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: