Analiza dzieła muzycznego teorie i metody 21-ADM-11-MuzU
1. Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem analizy muzycznej
2. Określenie głównych zakresów poszczególnych metod badania utworów muzycznych
3. Definicje pojęć stosowanych w poszczególnych metodach
4. Specyfikacja zakresu stosowalności poszczególnych metod
5. Określenie zalet i efektów badawczych możliwych do uzyskania przy zastosowaniu poszczególnych metod
6. Wykorzystanie nabytych umiejętności teoretycznych w praktyce - do analizowania kompozycji muzycznych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
1) zna podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne dotyczące tworzenia i analizowania kompozycji muzycznych
2) precyzyjnie definiuje pojęcia dotyczące kategorii analitycznych w muzyce
3) rozumie procedury obowiązujące w badaniach analitycznych muzyki
4) ma wiedzę na temat teoretycznych podstaw badania utworów muzycznych
5) prawidłowo posługuje się poznanymi metodami analizy i interpretacji dzieł muzycznych
6) prawidłowo rozróżnia metody analityczne i zna ich zakres stosowalności
7) potrafi wyspecyfikować cechy szczególne określonych elementów utworów muzycznych
8) potrafi stosować metody ilościowej analizy
9) posiada świadomość przestrzegania etyki zawodowej w badaniach analitycznych
Kryteria oceniania
1) pytania zadawane podczas zajęć, dyskusja nad nimi;
2) praca studentów i ich ocena, pytania zadawane podczas zajęć, dyskusja nad nimi;
3) egzamin ustny
Praktyki zawodowe
ćwiczenia z praktycznego zastosowania poszczególnych metod analitycznych
Literatura
(1) Bent I. D., Analiza, w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. T. Malecka, Akademia Muzyczna, Kraków 1990.
(2) Będkowski S., Chwiłek A., Lindstedt I., Analiza schenkerowska, Musica Iagellonica, Kraków 1997.
(3) Bristiger M., Związki muzyki ze słowem, PWM, Kraków 1986.
(4) Eggebrecht H.-H., Uwagi o metodzie analizy muzycznej, „Res facta” nr 7, Kraków 1973.
(5) Golianek R. D., Hermeneutyka – koncepcja filozoficzna i jej implikacje muzykologiczne. „Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Bydgoszczy”, nr 4, Bydgoszcz, 1993.
(6) Golianek R. D., Koncepcja dramaturgii muzycznej a interpretacja dzieła. „Muzyka” 1995, nr 3.
(7) Jarzębska A., Z dziejów myśli o muzyce: wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Musica Iagellonica, Kraków 2002.
(8) Kerman J., Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, „Res facta nova” 1(10), 1994.
(9) Kochlewska-Woźniak J., Zastosowanie metody matematycznej do analizy struktur melicznych, „Zeszyty Naukowe PWSM w Gdańsku”, nr 11, Gdańsk 1972.
(10) Kolanek M., System harmoniczny H. Erpfa (skrypt przeznaczony dla studentów Sekcji Teorii Muzyki), Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Warszawa 1986.
(11) Lindstedt I., Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
(12) Lindstedt I., Wprowadzenie do teorii zbiorów klas wysokości dźwięku Allena Forte’a, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004.
(13) Piotrowska M., Tezy o możliwości hermeneutyki muzycznej w świetle stu lat jej historii, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1990.
(14) Polony L., Fenomenologia muzyki Ernesta Ansermeta, w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. T. Malecka, Akademia Muzyczna, Kraków 1990.
(15) Suchowiejko R., Model syntagmatyczno-paradygmatyczny w I części sonaty na skrzypce i fortepian Gabriela Pierné, „Muzyka” 1995 nr 3.
(16) Tarasti E., Zagadnienie narracyjności w muzyce, „Res facta nova” 1 (10), 1994.
(17) Tomaszewski M., Nad analizą i interpretacją dzieła muzycznego, „Res facta” t. 9, 1982.
(18) Tomaszewski M., Wprowadzenie do teorii utworu słowno-muzycznego, w: Muzyka w kontekście kultury. Spotkania w Baranowie, red. L. Polony, PWM, Kraków 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: