Zarządzanie projektem - spec. interdyscyplinarne projekty kuratorskie 20-ZP-21WDL
Zarządzanie projektem jest dość młodą dyscypliną naukową, zajmującą się efektywną realizacją celów przy jednoczesnym identyfikowaniu i eliminowaniu istniejących ograniczeń i ryzyka. Program artystyczny zakładający realizację projektów w teatrze powinien prowokować zmianę myślenia w kontekście zarządzania. Pole dla reorganizacji jest tu rozległe: od wprowadzenia struktury organizacyjnej projektu, która nie jest przecież tożsama ze strukturą organizacyjną instytucji teatralnej, do sposobu pozyskiwania funduszy na przedsięwzięcia artystyczne. Ważne jest, żeby studenci potrafili nie tylko stworzyć ciekawy merytorycznie projekt, ale także by byli w stanie przeprowadzić go przez wszystkie fazy produkcji. Punktem wyjścia do pracy powinien być projekt teatralny, przygotowany przez studentów w ramach „Programowania interdyscyplinarnych projektów teatralnych”.
Tematy zajęć:
- Podstawy zarządzania projektowego
- Struktura organizacyjna projektu a struktura organizacyjna instytucji
- Organizacja rozmaitych przedsięwzięć artystycznych (zaproszenie spektaklu, produkcja spektaklu, produkcja pracy artysty wizualnego, współorganizacja, warsztaty) – studia przypadków
- Podstawowe zasady sporządzania umów – studia przypadków
- Samodzielne sporządzanie umów (podstawą ćwiczeń będą projekty przygotowane przez studentów w ramach „Programowania projektów kuratorskich”)
- Zarządzanie finansami: budżetowanie i pozyskiwanie środków
- Zarządzanie czasem – przygotowanie harmonogramu projektu
- Podstawy zarządzania zespołem
Wypełnianie wniosków o dofinasowanie projektów realizowanych w ramach zajęć „Programowanie projektów kuratorskich”
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- opisać istotę zarządzania projektowego;
- zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania projektem
znaleźć potencjalne źródła finansowania projektów, sporządzić budżet projektu i wypełnić aplikacje grantowe;
- przygotować podstawowe umowy (o dzieło, zlecenie, sponsorską, patronacką, o współorganizacji);
- zaprojektować strukturę organizacyjną projektu (zarządzanie zespołem);
- przygotować harmonogram prac;
- przygotować ofertę sponsorską.
Kryteria oceniania
Kryteria:
- profesjonalizm w przygotowaniu umów, budżetu, harmonogramu projektu i aplikacji grantowej - sprawdzenie przez wykładowcę efektów pracy studenta i dyskusja na ten temat w trakcie egzaminu ustnego;
- poziom wiedzy z zakresu podstaw zarządzania projektem - egzamin ustny;
- aktywność w trakcie zajęć - ocena częstotliwości i merytorycznej wartości wypowiedzi studentów;
- frekwencja na zajęciach.
Skala ocen:
5,0 – profesjonalizm w przygotowaniu umów, budżetu, harmonogramu projektu i aplikacji grantowej; doskonałe opanowanie podstaw zarządzania projektem; aktywność w trakcie zajęć; brak nieusprawiedliwionych nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności).
4,5 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami.
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć i jedna nieusprawiedliwiona nieobecność (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności).
3,5 –zadowalający poziom przygotowanych umów, budżetu, harmonogramu projektu i aplikacji grantowej; dostateczna znajomość podstaw zarządzania projektem i aktywność w trakcie zajęć; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności).
3,0 –zadowalający poziom przygotowanych umów, budżetu, harmonogramu projektu i aplikacji grantowej; dostateczna znajomość podstaw zarządzania projektem; słaba aktywność w trakcie zajęć; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności).
2.0 –bardzo niski poziom przygotowanych umów, budżetu, harmonogramu projektu i aplikacji grantowej; niedostateczna znajomość podstaw zarządzania projektem i aktywność w trakcie zajęć; dwie nieusprawiedliwione nieobecności (nie licząc jednej dopuszczalnej nieobecności).
Praktyki zawodowe
Celem praktyk na specjalizacji IPK jest konfrontacja wiedzy zdobytej w warunkach laboratoryjnych z realną praktyką organizowania projektów performatywnych. Studenci samodzielnie wybierają instytucję (samorządową, państwową bądź sektora niezależnego) oraz obszar realizacji projektu, w który chcą się wdrażać (programowy/badawczy bądź organizacyjny/marketingowy). Praktyki można odbyć w teatrach, fundacjach i stowarzyszeniach działających w sektorze kultury, centrach sztuki, instytucjach organizujących festiwale lub w ramach festiwalu Nowa Siła Kuratorska (o ile zaangażowanie w festiwal przewyższy 30 obowiązkowych godzin w ramach kursu „Realizacja projektów kuratorskich”).
Literatura
Dragićević-Šešić M. i Stojković B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Mingus N., Zarządzanie projektami, One press, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: