Epistemologie dźwięku 20-WOTL-F-EDZ
1. Klasyczne teorie kultury: ewolucjonizm i dyfuzjonizm
2. Klasyczne teorie kultury: funkcjonalizm i materializm kulturowy
3. Klasyczne teorie kultury: strukturalizm
4. Kultura jako komunikacja: ujęcia hermeneutyczne i semiotyczne
5. Dekonstrukcja i teoria kultury
6. Kultura i władza: Adorno, Gramsci, Foucault
7. Socjologiczne ujęcie kultury: model Pierre'a Bourdieu.
Zagadnienia (konwersatoria)
1. Badanie kultur – kulturoznawstwo zorientowane etnograficznie i antropologicznie
2. Badanie kultury jako systemu komunikacji
3. Kulturoznawstwo jako badanie kultury wizualnej
4. Kulturoznawstwo wobec mediów
5. badania kultury ponowoczesnej jako kultury globalnej
6. Badanie przestrzeni: kulturowe studia miejskie
7. Performatyka: ujęcia kulturoznawcze
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna i rozumie klasyczne koncepcje kultury
2. Jest świadom współczesnych dyskusji teoretycznych w naukach o kulturze.
3. Rozumie powiązanie zagadnień teorii kultury z praktykami badawczymi kulturoznawstwa.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, kolokwium ustne
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Grzegorz Dziamski, Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, WN Katedra, Gdańsk 2016
Erika Fischer-Lichte, Performatywność, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2018
Anna Zeidler-Janiszewska, Visual Culture Studies czy antropologicznie zorientowana Bildwissenschaft. O kierunkach zwrotu ikonicznego w naukach o kulturze, „Teksty Drugie”, 2006, 4.
Antologia tekstów polskiego kulturoznawstwa, red. Krzysztof Moraczewski, Piotr J. Fereński, Anna Gomóła, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2018
Jerzy Kmita, Konieczne serio ironisty. O przekształcaniu się problemów filozoficznych w kulturoznawcze, WN UAM, Poznań 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: