Warsztaty etnologiczne I: Widowiska społeczne 20-WEIW-11-EtnU
Zajęcia będą odbywały się wedle ogólnego scenariusza. Przyjrzymy się około siedmiu widowiskom społecznym. Każdemu zostaną poświęcone dwa spotkania. Pierwsze będzie miało charakter empiryczny i poglądowy (będziemy pracować na materiałach empirycznych zebranych przez studentów, materiałach zastanych, np. audiowizualnych, artykułach prasowych, literaturze, sztuce). Na spotkaniu drugim będziemy podejmować próby analizy i interpretacji danego widowiska społecznego odwołując się do różnych koncepcji, metodologii i teorii z zakresu antropologii społeczno-kulturowej.
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie sylabusa, zasad zaliczenia zajęć. Organizacja zajęć. Wykład i konwersatorium wprowadzające do tematyki widowisk społecznych
2. Widowiska polityczne. Część praktyczna/empiryczna.
3. Widowiska polityczne. Część konwersatoryjno-wykładowa.
4. Protesty, strajki, pikiety – bunt i opór. Część praktyczna/ empiryczna.
5. Protesty, strajki, pikiety – bunt i opór. Część konwersatoryjno-wykładowa.
6. Procesje, marsze i happeningi – widowiska świeckie i religijne w przestrzeni publicznej. Część praktyczna/ empiryczna.
7. Procesje, marsze i happeningi – widowiska świeckie i religijne w przestrzeni publicznej. Część konwersatoryjno-wykładowa.
8. Widowiska i celebracje instytucjonalne. Część praktyczna/empiryczna.
9. Widowiska i celebracje instytucjonalne. Część konwersatoryjno-wykładowa.
10. „Rytuały” infrastrukturalne. Część praktyczna/empiryczna.
11. „Rytuały” infrastrukturalne. Część konwersatoryjno-wykładowa.
12. Widowiska pokrewieństwa i rytuały życia rodzinnego. Część praktyczna/empiryczna.
13. Widowiska pokrewieństwa i rytuały życia rodzinnego. Część konwersatoryjno-wykładowa.
14. Obrzędowość doroczna – widowiska etnograficzne. Część praktyczna/empiryczna.
15. Obrzędowość doroczna – widowiska etnograficzne. Część konwersatoryjno-wykładowa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student /ka:
1. Zna antropologiczne teorie i kategorie analityczne mające zastosowanie w odniesieniu do widowisk społecznych
2. Potrafi analizować i interpretować widowiska społeczne z perspektywy antropologicznej
3. Potrafi zrealizować minibadania empiryczne/etnograficzne dotyczące widowisk społecznych
4. Potrafi opisać współczesne i historyczne znaczenia widowisk społecznych
5. Rozumie przemiany społeczne oraz dynamikę współczesnego życia społecznego
6.Jest świadomy performatywnego i wielozmysłowego aspektu widowisk społecznych
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie będą podlegać:
- obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, konwersowanie)
- przygotowanie do zajęć (realizacja minibadań, kwerendy, przygotowanie odpowiednich materiałów audiowizualnych)
- merytoryczny i techniczny poziom przygotowanych prezentacji/raportów dotyczących wybranego widowiska społecznego
- kreatywność i współpraca z prowadzącą zajęcia oraz innymi uczestnikami na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
„Czas Kultury”, nr 4(195).
Kolankiewicz L. (2005) Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa. (wybrane fragmenty)
Kuligowski W., Pomieciński A. (red.) 2012 Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań. (wybrane fragmenty).
Milton K., M. Svašek (eds.) (2005) Mixed emotions: Anthropological Studies of Feeling, Berg. (wybrane fragmenty).
Pasieka A., Zielińska K. (2015) Opór i dominacja: antologia tekstów, Kraków. (wybrane fragmenty).
Turner V. (2005) Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. Wojciech Rusakiewicz, Kraków. (wybrane fragmenty)
Turner V. (2005) Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, przeł. Małgorzata i Jacek Dziekanowie, Warszawa. (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: