Współczesne badania humanistyczne 20-WBH-31WDL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura
TEORIA DZIEŁA TEATRALNEGO
(lektury podstawowe)
1. Balme Ch., Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik, M. Leyko, Warszawa 2002.
2. Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie J. Degler, Wrocław 1988, 2003.
3. Sławińska I. , Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru. Kraków 1979, II wydanie poprawione Teatr w myśli współczesnej. Ku antropologii teatru. Warszawa 1990.
4. Ubersfeld A., Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.
* * *
5. Barba E., Antropologia teatru: geneza, definicja, przeł. L. Kolankiewicz, „Dialog” 1993, nr 12.
6. Bogatyriew P., (1) Znaki teatralne, O wzajemnych związkach dwóch bliskich systemów semiotycznych. Teatr kukiełkowy a teatr żywych aktorów, przeł. I. Szymanowska [w tegoż:] Semiotyka kultury ludowej, Warszawa 1979.
7. Bogatyriew P., Znaki teatralne, przeł. Z. Saloni, ibidem.
8. Caillois R., Ludzie a gry i zabawy, [w tegoż:] Żywioł i ład, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1973.
9. Demarcy R., Widz: modele recepcji spektaklu, przeł. I. Levittoux [w:] W kręgu socjologii teatru i twórczości dramatycznej, red. T. Pyzik, E. Udalska, Wrocław 1987.
10. Duvignaud J. (1) Wstęp do socjologii teatru i twórczości dramatycznej, przeł. K. Jarosz, (2) Zarys socjologii aktora, przeł. J. Lekczyńska, ibidem.
11. Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.
12. Kowzan T., Znak i teatr, Warszawa 1998.
13. Kubikowski T., Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki teatralnej, Warszawa, brak roku wydania.
14. Łotman J., Semiotyka sceny, przeł. B. Żyłko, „Dialog” 1984, nr 11.
15. Łotman J. Teatr życia publicznego za Aleksandra i Napoleona, przeł. B. Żyłko, „Dialog” 2000, nr 2.
16. Skwarczyńska S., Koncepcja sztuki teatralnej Etienne Souriau, [w tejże:] Wokół teatru i literatury, Warszawa 1970.
17. Różewicz M., Teoria dzieła sztuki teatru w Ingardenowskim modelu humanistyki, Wrocław 2002.
18. Schechner R., Co to jest performans ?, przeł. T. Kubikowski „Dialog” 2003, nr 3.
19. Schechner R., Performatywność, przeł. T. Kubikowski „Dialog” 2003, nr 6.
20. Schechner R., Przyszłość rytuału, przeł. F. Przybylski, „Dialog” 1996, nr 5-6.
21. Schechner R., Przyczynek do teorii i krytyki dramatu, przeł. M. Semil, „Dialog” 1967,
nr 1.
22. Turner V., Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, przeł. P. Kurowski, „Dialog” 1988, nr 9.
23. Wilshire B., Parateatralność, przeł. M. Urbański, „Dialog” 1993, nr 5.
TEORIE HUMANISTYCZNE
1. Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006.
2. Kulturowa teoria literatury 1. Główne pojęcia i problemy, t. 1., M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
3. Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
4. G. Lakoff, M. Johnson – Metafory w naszym życiu, polskie wydanie 1988, 2010.
5. Baluch W., Scena teatru – scena mentalna: proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Kraków 2005.
6. Ricouer P., Język, tekst, interpretacja: wybór pism, przeł. P. Graff, K. Rosner, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: