Teatr społeczności lokalnych - spec. interdyscyplinarne projekty kuratorskie 20-TSL-21WDL
Celem przedmiotu jest przybliżenie Studentom zagadnień związanych z teatrem i animacją społeczności lokalnych, teatrem integracyjnym i sztuką partycypacyjną. Omówione zostaną kluczowe kategorie związane z tematem. Obok kontekstu teatralnego/widowiskowego, kulturowego i antropologicznego przywołany zostanie kontekst socjologiczny.
Tematy zajęć:
- Wprowadzenie do teatru / sztuki opartej na zaangażowaniu społecznym (sztuki inkluzywnej). Rozpoznanie podstawowych pojęć i kategorii: społeczność, animacja kulturalna, sztuka partycypacyjna, community arts, teatr integracyjny, zwrot społeczny, zwrot etyczny, dobro wspólne.
- Teatr / sztuka oparta na zaangażowaniu społecznym (teatr, sztuka inkluzywna) w perspektywie badań inter- i transdyscyplinarnych.
- Omówienie i analiza przykładów projektów performatywnych opartych na rozmaitych strategiach inkluzji społecznej i przynależących do rozmaitych tradycji artystyczno-kulturowych.
- Projekty performatywne zaangażowane społecznie / inkluzywne a media i strategie artystyczne.
- Perspektywy humanistyczne istotne dla przedmiotu zajęć: polityka jako estetyka wg Jacquesa Rancière’a, agonistyka wg Chantal Mouffe, partycypacja w ujęciu Claire Bishop, etyka troski” i empatia w ujęciu Carol Gilligan.
- Współczesne projekty inkluzywne w perspektywie badań Victora Turnera nad antropologią widowisk.
- Warsztat animatora oraz artysty i kuratora zajmującego się animacja i sztuką partycypacyjną.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student zna, umie, potrafi:
- Rozumie kluczowe pojęcia dla sztuki i teatru opartych na zaangażowaniu społecznym.
- Potrafi naszkicować historyczne, społeczne i kulturowe tło dla teatru i sztuki opartych na zaangażowaniu społecznym.
- Potrafi przeanalizować omawiane na zajęciach inkluzywne projekty performatywne w perspektywie antropologicznej, socjologicznej, historycznej i politycznej.
- Potrafi zmapować obszary działań animatora oraz artysty i kuratora zajmującego się teatrem społeczności lokalnych, animacją i sztuką partycypacyjną.
- Potrafi dokonać krytycznej analizy kontekstu instytucjonalnego i politycznego (w kontekście polityki kulturowej) dla omawianych na zajęciach projektów performatywnych.
- Zna media i strategie artystyczne, którymi posługują się współcześni animatorzy, artyści i kuratorzy zajmujący się sztuką partycypacyjną.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: egzamin ustny, zaangażowanie w konwersatoryjną część wykładu
Kryteria oceniania:
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
Celem praktyk na specjalizacji IPK jest konfrontacja wiedzy zdobytej w warunkach laboratoryjnych z realną praktyką organizowania projektów performatywnych. Studenci samodzielnie wybierają instytucję (samorządową, państwową bądź sektora niezależnego) oraz obszar realizacji projektu, w który chcą się wdrażać (programowy/badawczy bądź organizacyjny/marketingowy). Praktyki można odbyć w teatrach, fundacjach i stowarzyszeniach działających w sektorze kultury, centrach sztuki, instytucjach organizujących festiwale lub w ramach festiwalu Nowa Siła Kuratorska (o ile zaangażowanie w festiwal przewyższy 30 obowiązkowych godzin w ramach kursu „Realizacja projektów kuratorskich”).
Literatura
Lokalnie: animacja kultury/community arts, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.
Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. Grzegorz Godlewski, Iwona Kurz, Andrzej Mencwel, Michał Wójtowski, IKP UW, Warszawa 2002.
Victor Turner, Liminalność i gatunki performatywne, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, Wyd. Uniwersytet Warszawski, red. J. J. MacAloon, przeł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2009, s.39-75.
Claire Bishop, Zwrot społeczny: współpraca jako źródło cierpień, w: Stadion X – Miejsce, którego nie było, red. J. Warsza, Wyd. Fundacja Bęc Zmiana i Korporacja Ha!art, Kraków 2008r., s. 52-58.
Claire Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, tłum. J. Staniszewski, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015.
Joanna Wichowska, Szpetne ciało Polski, w: 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Korporacja Ha!art, Warszawa 2010.
Joanna Jopek, Partycypacje (1): święta czy fabryki, „Didaskalia” 117/2013.
Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, w: Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007, s. 21-39.
Chantal Mouffe, Czym jest polityka agonistyczna?, w: Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, przeł. B. Szelewa, Wydawnistwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015, s. 17-32.
Carol Gilligan, Chodźcie z nami? Psychologia i opór, przeł. S. Kowalski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: